Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om någon annan har råkat ut för liknande problem:
Bilen var inne på verkstad för några månader sedan då motorlampan tändes. Dock helt utan försämrad prestanda. Det visade sig att EGR-ventilen var trasig (verkar vara ett vanligt fel) så den byttes på förlängd goodwillgaranti - so far so good!
Efter en tid blev bilen plötsligt jätteslö och vägrade att växla ner vid gaspådrag såvida man inte tryckte gasen i botten. Jag trodde det var något fel på automatlådan först, men insåg snart att det måste vara något fel med laddtrycket. Det känns som att köra en gammal diesel från 70-talet!
Att själva turbon är paj kan nog uteslutas eftersom felet kommer och går.
Volvoverkstan på orten hade inte hört talas om liknande problem men tog in bilen och kollade felkoder och provkörde grundligt. Självklart gick den klockrent då! Det enda de kunde göra för tillfället var att uppgradera alla programvaror till senaste version och hoppas på det bästa.
Efter det har allt gått bra i några veckor fram tills igår. Nu blev den slö igen! Värst är det på låga varv där den tidigare har känts skapligt stark.
Är det någon som har råkat ut för liknande fel? (så jag kan ge verkstan en hint när jag lämnar in den igen!)

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]