Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Hade en Yaris Verso och där var inga problem att se i höger backspegel när jag hade bakåtvänd barnstol i passagerarsätet. Köpte en Seat Ibiza kombi och ser inte ett smack i höger spegel. Hur är situationen i V60 med bakåtvänd barnstol fram?
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag har min bak..

Jag har möjlighet att stänga av airbagen med nyckel, men vågar man det?

Är dåligt insatt i funktionen hur den stängs av, men det känns som att det skulle kunna hända att en krock knycklar till det där nyckelvredet och vips, så får kontakten kontakt igen och airbagen utlöser trots att man stängt av den.

Kan det bli så eller är man bara gammal, gaggig och nojig?
av Tompamannen
Jag tror/hoppas att man gjort tekniken smartare än att vi pratar om en strömbrytare där man sluter/öppnar en krets med nyckeln. Dvs. att när man har satt den i läget OFF så har man skickat en signal till bilens ECM att airbagen inte ska aktiveras när kollisionsgivaren registrerar uppnått värde. Alltså, va f-n, vi har idag biometriska scanners i våra telefoner som är så intelligenta att man inte kan klippa av nån fingret och på så sätt låsa upp hens telefon. Då borde airbagavstängningen vara mer failsafe än en strömbrytare. I praktiken så kan det ju isf. räcka med att öppna passagerardörren i ett ösregn så det blir kortis i kontakten.
Men detta är egentligen en annan diskussion :D
Ingen V60-ägare som kör med barnstolen fram?
Användarvisningsbild
av Thorssa
Jag har vänner som jobbar inom räddningstjänsten, de har ryckt ut till olyckor där airbagen smällt trots att den stått i av-läge. Det finns bara två alternativ när det gäller placering av barnstol: sätt den bak eller se till att airbagen är urmonterad helt och hållet.
Användarvisningsbild
av leiwi
Thorssa skrev:Jag har vänner som jobbar inom räddningstjänsten, de har ryckt ut till olyckor där airbagen smällt trots att den stått i av-läge. Det finns bara två alternativ när det gäller placering av barnstol: sätt den bak eller se till att airbagen är urmonterad helt och hållet.

Låter ju helt vansinnigt, tror inte riktigt på detta .det skulle nog i så fall skapat tidningsrubriker i form av utsläppsfusket. För att inte tala om alla återkallningar för kontroll . Går detta att videmera attdet hänt ? :shock:

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]