Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sapp
Tack för ett bra svar Joel :)

Jag lyckades få låna en v60 D5 TE över helgen, så nu står den på garageuppfarten.. Har redan avverkat 15mil 8)
Idag kör jag en v40 d2 my14. Kupen i v60 kändes betydligt rymligare och bekvämare.

Jag gillar att köra på el och blev förvånad över hur bra det fungerar, acceleration och ljudnivån är riktigt bra. Provade lite blandad körning med landsväg och motorväg igår för att se hur det fungerade, i hybridläget så har dieseln inte kickat in så många gånger.
Men diesel knattrandet var lite mer än vad jag hade hoppats på.. Är det den gamla d4/d5 motorn, 5cyl som sitter i den tro?

I Save läget, kommer bilen alltid att ladda upp den till 20km? Eller går det att ställa in så den bara har kvar samma nivå?
Användarvisningsbild
av joel80
I save laddar den alltid upp tyvärr. Jag använder den knappen endast innan man fått lägre än 20km kvar.

Vad jag istället gör om jag vill spara när jag har mindre kvar är att jag antingen lägger i sportläge/manuell växling eller om jag bara har 5km eller mindre kvar kör i hybridläge om det är motorväg. Då kommer den gå på dieseln så länge det är motorvägsfart.. (gränsen för när den startar dieseln i hybridläget blir mindre och mindre ju mindre batteri som är kvar.)

Det är synd att det inte är nya 4-cyl vea i den, men jag tycker ändå den är rätt tyst även när dieseln är igång.
Speciellt idag upplevde jag det efter att ha spenderat senaste två dagarna med 200 mil i en VW Caddy så är D5 TE fantastiskt tyst.. Även i dieseldrift!

Jag har i och för sig valt till laminerade rutor, det gör nog lite för ljudkomforten också!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]