- ons 08 jun 2016, 14:35
#1083852
Jag körde med lös GPS och Brodit-hållare (inkl. strömförsörjning och TMC-anslutning) i min 855 T5. Det var ju "super" när jag köpte grejerna 2005. Betalte ca 8000 kr för hela kitet då. Ja det kostade så mycket på den tiden om man ville ha riktigt bra grejer, inklusive programvara med Europakarta på 2GB SD-kort, TMC-stöd och Brodithållare av bästa klass. Det var ju ändå billigt jämfört med de ca 20000 kr en fast navi kostade på den tiden.
Efter att ha provat fast navigator vill jag dock inte tillbaka till någon lös. Den fasta är överlägsen i de flesta avseenden av egentlig betydelse: Större skärm, stor detaljbild när man närmar sig en situation där man behöver agera, visning även i kombiinstrumentet, bättre GPS-signal, bättre ljud (om man inte kör ut ljudet från den lösa GPSen i högtalarna via stereon), inget krångel med att ordna TMC-förbindelse, manövrering via rattknapparna och inget krångel med att plocka ur telefonen/GPSen och sedan sätta tillbaka den när man parkerat.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut