Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Avståndsskillnanden under den tid en gps plottar och själva kurvan måste nog vara extremt liten. Du ska svänga bra mycket för att det ska bli mätbart i hela km/h.
Även om GPSen skulla vara då seg som att bara mäta 1ggr/sekund är det inte många procents skillnad i avstånd vid en normalt docerad kurva på t.ex motorväg. Och på mindre vägar kör man saktare och hinner kortare sträcka så skillnaden inte blir så stor trots något kraftigare kurvor.

Nån med bättre minne från gymnasiematten kan säkert reda ut avståndsskillnaderna vid olika svängradie. I 100km/h kommer man 27.7m/sek
av Matsand
joel80 skrev:Avståndsskillnanden under den tid en gps plottar och själva kurvan måste nog vara extremt liten. Du ska svänga bra mycket för att det ska bli mätbart i hela km/h.
Även om GPSen skulla vara då seg som att bara mäta 1ggr/sekund är det inte många procents skillnad i avstånd vid en normalt docerad kurva på t.ex motorväg. Och på mindre vägar kör man saktare och hinner kortare sträcka så skillnaden inte blir så stor trots något kraftigare kurvor.

Nån med bättre minne från gymnasiematten kan säkert reda ut avståndsskillnaderna vid olika svängradie. I 100km/h kommer man 27.7m/sek
Det stämmer nog att det knappast kommer att vara någon större skillnad, om ens någon synbar/mätbar skillnad alls, men eftersom jag har vägen ifråga rätt nära och är nyfiken så....

/Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. skulle kunna tro att läsningarna är betydligt oftare, däremot så visar inte gps'er den direkta hastigheten mellan sina två senaste punkter utan använder sig av en typ "dopplereffekt" och lägger ihop ett antal punkter under en viss tidsenhet för att få bättre exakthet på mätningen. (om ett par läspunkter då diffar lite p.g.a att GPSen inte är exakt på metern får mindre effekt på hastigheten.)
Så utläsningen på en gps är ofta ett värde insamlat under flera sekunder och många mätdata. Man kan se det genom att t.ex se "delayen" på sin GPS när man gör en kraftig inbromsning. Under ett par sekunder efter man stannat kan den fortfarande visa en hastighetsminskning..
Ser det också tydligt på hastigheten i min dashcam.
Kolla t.ex efter inbromsningen då jag blev påkörd:

Två sekunder efteråt "kör" jag fortfarande i 16km/h.
av Matsand
joel80 skrev:Mja.. skulle kunna tro att läsningarna är betydligt oftare, däremot så visar inte gps'er den direkta hastigheten mellan sina två senaste punkter utan använder sig av en typ "dopplereffekt" och lägger ihop ett antal punkter under en viss tidsenhet för att få bättre exakthet på mätningen. (om ett par läspunkter då diffar lite p.g.a att GPSen inte är exakt på metern får mindre effekt på hastigheten.)
Så utläsningen på en gps är ofta ett värde insamlat under flera sekunder och många mätdata. Man kan se det genom att t.ex se "delayen" på sin GPS när man gör en kraftig inbromsning. Under ett par sekunder efter man stannat kan den fortfarande visa en hastighetsminskning..
Ser det också tydligt på hastigheten i min dashcam.
Kolla t.ex efter inbromsningen då jag blev påkörd:

Två sekunder efteråt "kör" jag fortfarande i 16km/h.
Trista saker som händer, särskilt synd på en så ny bil, känns liksom aldrig nytt igen.

Vad för kamera har du?

/Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. Trist.. Men allt är lagat nu i allafall.

Jag har en Blackvue DR650GW 1hc fram och en G1W HD bak.
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]