Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
andersuw skrev:
Lövet skrev:V70 är en generation äldre i chassit, det känns tydligt om man värderar körglädje. XC60 är baserad på V60/S60 och klart mera svängvänlig. Bryr man sig inte om det åker man lika bra i V70. Rakt fram är det ingen skillnad.
V70 II kom -08 och XC60 kom -09 så särskilt mycket till generationsskillnad kan det ju inte finnas mellan dessa två även om V70ns chassi till vissa delar kan vara baserad på den något tidigare S80ns. Och XC60 kan knappast vara baserad på S60/V60 eftersom XC60 var först ut bland dessa. Själv upplever jag inte V70 II som det minsta svängovänlig och den har lägre tyngdpunkt än XC60 vilket rimligen är till fördel för väghållning och körglädje.
V70II är identisk med S80 fram till b stolpen så ja den är en äldre konstruktion. Men i stället för att leta i faktablad tycker jag du ska ut och provköra båda. Skillnaden är stor för den som är intresserad av körglädje. Med tanke på att du i tidigare tråd säger dig inte höra skillnad på en 4 och 5 cylindrig motor så tror jag dock du inte riktigt tillhör målgruppen som känner skillnad. Men den finns där tydligt. Tyngdpunkt är inte heller avgörande, min Outback är väsentligt roligare än en V70 att köra trots att den är högre. Viktfördelning, utväxling i styrväxel, bussningar, fjädersättning betyder mer.
av andersuw
Du har uppenbarligen missuppfattat vad jag skrivit rörande motorljud trots att jag tyckte jag var nog så tydlig:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1058090

Visst kan jag höra skillnad på en fyrcylindrig och en femcylindrig motor i det enda avseende där det finns en sådan skillnad, allt annat lika, nämligen ifråga om hur ofta någon cylinder tänder. Alltså en skillnad i tändfrekvens, inget annat.

Däremot betyder den något högre tändfrekvensen på en femcylindrig än på en fyrcylindrig motor inte särskilt mycket för mig personligen även om jag bryr mig om motorljud i vissa andra avseenden. Och självfallet kan man inte som du dra slutsatsen att någon inte bryr sig om eller förmår uppfatta skillnader med avseende på faktorer av betydelse för väghållning eller körglädje bara för att vederbörande inte tycker att skillnaden i tändfrekvens mellan en femcylindrig och en fyrcylindrig motor är av någon större betydelse för ljudets attraktivitet.

Förvisso kan jag också känna skillnad ifråga om olika faktorer som konventionellt förknippas med ordet körglädje men det verkar inte vara riktigt samma saker vi bryr oss om. För mig är tyngdpunkten (som förstås är ett resultat av viktfördelningen och således inte kan sättas i motsatsställning till den) exempelvis av större betydelse än den verkar vara för dig.

Summa summarum kan vi således båda känna skillnader. Men varken du eller jag har monopol på att definiera vad som skall menas med trevligt motorljud eller körglädje. Båda företeelserna är subjektiva och måste avgöras av var och en för sig.
av vadfinns
Kul med lite respons
Ja min nuvarande bil är riktigt trevlig. Både att köra men även att man sitter högt och komforten etc är ju svår att slå kan jag tycka.
Bytet skulle inte ske pga bilen är dålig eller dålig ekonomi. Mer att om jag ändå kan få loss 60.000:- som jag kan göra annat för så är det ju helt ok om jag samtidigt kan få en bra bil jag är nöjd med. Vi kör inte mycket längre, det blir kanske 1000 mil/år (pga två bilar)
Vill självklart åka ok när jag väl kör för då blir det ofta lite längre sträckor i ett svep.
Automat är nog aktuellt så jag får kika lite på V70 MY15, fyller troligen vårt behov rätt gott.
Användarvisningsbild
av MartinS
Billigaste V70 MY15 D4 automat på blocket ligger på 249kkr, så där får du inte loss några pengar...

Handlar det förresten om att få loss cash, eller att minska värdeminskningen? För att jag är inte övertygad om att värdeminskningen minskar även om du byter till en begad V70 för runt 200kkr, den kan rasa i samma takt som din befintliga.

Vad det gäller chassiet som diskuterats tidigare i tråden så det det avsevärt modernare på XC60 än V70. XC60 var en ny modell som MY09, V70II hade med sig en hel del från V70N.
Men vad man uppskattar är ju upp till var och en, ut och testkör. Den enda någorlunda svängvänliga V70 jag kört hade 4C, R-Design chassiet kan också va ok, men det är en kompromiss. Övriga modeller är som en finlandsbåt att svänga, men det är min uppfattning, andra kan uppleva det på andra sätt.
av dissonans
V70 är absolut som att ratta hangarfartyg jämfört med V60. Jag byter snart från V60 med standardchassi till V70 med standardchassi och det är stora skillnader. Samtidigt som V70 är tråkigare att köra så är den även tystare och mjukare. Jag hade 4c-chassi i min T6 och tyckte väl att den bilen passade bäst i Comfort-läge.

När jag jämför min V70 T6 från 2008 och 2016 V70 demobilarna så är det svårt att tro att det är samma bil: Vilka oerhörda förbättringar som gjorts längs P3:ans resa!

För att gå ontopic igen så tror jag inte heller det är en ekonomiskt bra affär att byta från XC60 till V70. XC60:n lär hålla värdet bättre framöver, speciellt nu när du redan tagit en stor del av dess värdeförlust.

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]