Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WillOzellman
Hej. Är på väg att köpa en S60 D4 (MY14).

Hur är nya d4an med manuell kontra automat? Den jag kollar på har manuell växellåda.

Har nya D4an många problem? I och med att 2014 var första året så undrar jag, har själv inte hittat mycket info om detta.
Hörde att många har haft problem med något som kallas EGR-ventilen. I och med att bilen jag kollar på har gått ca 6000 mil så kanske det problemet redan borde förekommit och blivit åtgärdat, eller är det något som kan hända mycket senare också?
av andersuw
Jag har den motorn men i en V70 och trivs utmärkt med den. Min är automat och jag skulle aldrig köpa något annat numera oavsett vilken motor det är fråga om. Men om du trivs med att växla manuellt funkar den säkert utmärkt med den växellådan också. Har kört en D3 -16 manuell som hyrbil (nästan samma motor men lite klenare) och det gick hur bra som helst.

Det stämmer att det varit lite trassel med EGR-ventilen på VEA-motorerna, åtminstone på tidiga exemplar som det du är intresserad av. Det finns både uppdaterad hårdvara (nya EGR-delar) och uppdaterad mjukvara för att komma till rätta med problemen. Jag tror inte detta är något Volvo gör rutinmässigt utan bara på de bilar som får problem av ett eller annat slag. Köper du bilen hos en Volvohandlare är det kanske en god idé att kolla om detta är gjort och be dem göra det före köp om så inte är fallet.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Efter drygt 2 år med en ny V60 med nya motorn är jag ännu mer nöjd :P Inga fel eller problem alls har funnits.
Är mkt nöjd :P Ingen BMW 20d hänger med i acceleration. Dieselförbrukning är 0,6 liter milen vid pump. Den går så bra att jag undrar om det är lönt med en Polestar för 9200:- Jag skall troligen välja den nya V60 som kommer 2017. Då med en T4:a eller T5 om det blir en Cross Country.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag kan tänka mig att VEA dieslar är trevligare med manuell låda än vad tidigare dieslar är med manuell låda. VEA har så mycket längre register och går att köra mer som en bensinare.

Jag föredrar automat sedan fyra månader tillbaka. Har kört manuell i 15 år men längtar inte tillbaka.
Automat plus adaptiv farthållare är grejen.
Med alla fartkameror och 2+1 väg går det ändå inte att köra som man kunde förr. Jag åker bara med i princip.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
MångaVOLVO skrev:Efter drygt 2 år med en ny V60 med nya motorn är jag ännu mer nöjd :P Inga fel eller problem alls har funnits.
Är mkt nöjd :P Ingen BMW 20d hänger med i acceleration. Dieselförbrukning är 0,6 liter milen vid pump. Den går så bra att jag undrar om det är lönt med en Polestar för 9200:- Jag skall troligen välja den nya V60 som kommer 2017. Då med en T4:a eller T5 om det blir en Cross Country.

Brandtbil kör en kampanj nu på alla modeller 6900 låter det mer lönt? ;)
av valln
Tänk på att modellår 2014 är bilarna som tillverkades före ungefär december -13 av den gamla femcylindriga motorn och som sedan byttes ut mot VEA.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Min är byggd i mars 14. Och tack till LazerHawke för tipset om Polestar då är det om lönt köra upp till Trollhättan. Brandt Volvo ligger väl där och i Vänersborg.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
MångaVOLVO skrev:Min är byggd i mars 14. Och tack till LazerHawke för tipset om Polestar då är det om lönt köra upp till Trollhättan. Brandt Volvo ligger väl där och i Vänersborg.
Så lite så :)

ANLÄGGNINGAR:
Bengtsfors
Dingle
Ed
Falköping
Lidköping
Lysekil
Mariestad
Mellerud
Skara
Skövde