Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60D3
Hej! Jag har en V60 D3 163hk, årsmodell 2012.
Motorlampan började lysa för några veckor sen, felkoder som kom upp var att turbon inte laddade som den skulle, katalysatorn jobbade dåligt plus någon kod som visade att ett "ospecifierat fel" hade uppstått, vad nu det skall betyda.
Lampan släcktes för att kolla vad som kommer tillbaka. Tillbaka kom endast koden om katalysatorfel.
In på verkstad för att mäta och kolla, inget svar från lambda-givaren. Den byttes och motorlampan nollades igen. Körde ca 40 km och så tändes motorlampan igen. In på verkstad igen. Körde x-antal km med datorn ikopplad för att mäta värden under körning. Alla värden som de skulle, inga konstigheter någonstans, men motorlampan lyser.
Katalysator-tvätt utfördes i samma veva för att säkerställa att den inte var stockad.
Körde ca 40km så tändes lampan igen.
Enda konstigheten som märkts med bilen är att den spontant ryker otroligt mycket. Mycket från och till, emellanåt är det ett rökmoln hela tiden efter bilen, emellanåt kör jag 30 km utan att någon extra rök syns. Ryker oftare när jag kör små sträckor. Röken är blåvit.
Några tankar?
Användarvisningsbild
av spaceuser
V60D3 skrev:Hej! Jag har en V60 D3 163hk, årsmodell 2012.
Motorlampan började lysa för några veckor sen, felkoder som kom upp var att turbon inte laddade som den skulle, katalysatorn jobbade dåligt plus någon kod som visade att ett "ospecifierat fel" hade uppstått, vad nu det skall betyda.
Lampan släcktes för att kolla vad som kommer tillbaka. Tillbaka kom endast koden om katalysatorfel.
In på verkstad för att mäta och kolla, inget svar från lambda-givaren. Den byttes och motorlampan nollades igen. Körde ca 40 km och så tändes motorlampan igen. In på verkstad igen. Körde x-antal km med datorn ikopplad för att mäta värden under körning. Alla värden som de skulle, inga konstigheter någonstans, men motorlampan lyser.
Katalysator-tvätt utfördes i samma veva för att säkerställa att den inte var stockad.
Körde ca 40km så tändes lampan igen.
Enda konstigheten som märkts med bilen är att den spontant ryker otroligt mycket. Mycket från och till, emellanåt är det ett rökmoln hela tiden efter bilen, emellanåt kör jag 30 km utan att någon extra rök syns. Ryker oftare när jag kör små sträckor. Röken är blåvit.
Några tankar?
Du skriver att den röker blåvitt. Min första tanke blir då om den drar olja? Bara vitrök, så skulle jag misstänka att topplockspackningen är sönder och den tar i vatten i förbränningsrummet, men då skulle vatten i expansionskärlet sjunka undan och du behöver fylla på. Är dock ingen expert på området. Hur många mil har den gått?
av V60D3
Den har gått 135000 km. Har inte tänkt på den möjligheten, borde kolla upp det. Oljelampan har dock aldrig tänts.
Service har gjorts med 30k km mellanrum på volvoverkstad i tyskland.
Kan du inte be om de exakta felkoderna. Kan ge mer indikering på vad som verkligen felar.
Volvoverkstäder verkar tyvärr vara ganska bra på att ta signaler från lambda-sensorer som trasiga sensorer, vilket det oftast inte är.
Lambdan klagar oftast på förbränningsfel.
Om turbon t.ex. inte laddar som den ska, så kommer du ju få en hög med förbränningsfel.
Blåvit rök brukar ju indikera på olja, men då diesel är ganska rikt på olja, så kan det ju innebära för mycket diesel och för lite luft pga turboproblem.

Vilken lambdasensor bytte de? Innan eller efter katalysator?

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]