Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krokkodriljo
Hej!

Jag behöver byta en baklykta på min XC60 (2012) och eftersom Bilia vill ha över 3800 kr för bara arbetet så försöker jag ta reda på vad som krävs för att göra det själv.

Det finns ganska lite information om det på nätet, verkar det som, men jag har förstått att hela bakre stötfångaren måste bort?

Är det någon som kan ge mig lite vägledning, tips och/eller råd?
Användarvisningsbild
av MartinS
Stötfångare bort och inredningen på den sidan av bagaget som du skall komma åt. Det är ett ganska omfattande jobb, men det är ju "enkelt" i sig, men lite tidsödande. Jag kanske kan fixa en instruktion, PM'a mig så skall vi se.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vi gör så här så kanske fler får nytta av det

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten skriva t.ex. Dragkrok vilket visar bl.a hur man tar bort stötfångaren sen tror jag Eluttag bagageutrymme visar hur man kommer åt att skruva bort lyktorna från insidan.

Som skrivet ovan är det hyffsat omfattande för en ovan men har man väl tagit bort dessa sakerna en gång är det mycket lätt om man ska göra det i framtiden. Är det första gången är det bra att vara två när stötfångaren ska lyftas av samt sättas dit, samt att lägga ut en filt eller två så den inte tar skada

Spara länken ovan, den är värdefull när något ska monteras eller helt enkelt "fixas" :-)-)

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]