Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Amli: Gällde iaf fortfarande på V70 D5 AWD MY10 som var den senaste Volvon jag testade med AWD. Min egen S40 T5 AWD vs icke AWD T5 ska vi inte tala om. Fast där har det ju onekligen passerat några år. Ovan gäller chassiuppträdandet, vad gäller förbrukning så misstänker jag att fysikens lagar fortfarande gäller. 4 hjul med tillhörande drivaxlar och förluster i växellåda är trögare att driva runt än 2.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skall man vara petig driver motorn alltid runt fyra hjul, ibland via drivaxlar och ibland via vägen du kör på. Däremot slipper man ju förluster i drivaxlar och kardanaxel om man har en FWD.

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
apersson850 skrev:Haha, du får nog skaffa sockiplast istället för stora trätofflor!

Bra att någon nappade! :wink:

För jag menar precis det du säger. Varför ska man ha 250hk/370Nm om man måste göra 0-70 på 20 sekunder innan man kan gasa på utan hjulspinn? :wink: Min V60 har 329hk/480Nm och trots DSTC i sportläget så spinner den inte alls när man stämplar från stillastående. Är det fuktigt på vägen så kan den dock spinna till lite, men det är på alla 4 isåfall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tja, det är ju förstås just för att kunna accelerera rejält i högre hastigheter. Du behöver inte ens den motoreffekten för att få det uppträdandet. Räckte med den framhjulsdrivna 854 Turbo jag hade tidigare. 225 hk/300 Nm kunde få den bilen att påminna om en stridsvagn som lägger närskyddsrök, men det var snarare vid accelerationen 100-200 km/h där sånt var lämpligt, eller 70-140 km/h vid omkörning av några lastbilar eller liknande som man verkligen hade nytta av effekten och fick ner den i backen utan hysteriskt gummiavskrap.
av Kardanaxel
Kul fenomen, sökte på V60 D4 AWD vs V60 D5 innan jul och ramlade på min egen post ifrån 2012.
Och det resulterade nu äntligen i att en V60 D4 AWD R-Design -16 köptes.
Är grymt nöjd och kommer aldrig köpa Volvo utan AWD hädanefter, den saken är klar.
Vill också samtidigt passa på att tacka för grym input ifrån forumet, som osäker köpare är detta en guldgruva!

Ursäkta för trådlyftet ;)
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]