Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svanberg
Droopy skrev:
svanberg skrev:Finns en mjukvara som tar bort tpms funktionen ;)
Har du gjort det och har du isf artnr på mjukisen, vem gjorde det och vilken ÅF?
Har inte gjort det men ska inte vara några problem.
Till xc70 heter mjukvaran ITPMS bort, art enligt vida, 31435506.

Jag kan ha fel men är det inte så att det är lagkrav att bilar som säljs efter ett visst datum måste vara utrustade med däcktrycksövervakning men att köparen själv kan välja att koppla bort det i efterhand, alltså behöver inte systemet vara aktivt / fungera? Iaf inte i Sverige?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
svanberg skrev:
Droopy skrev:
Har du gjort det och har du isf artnr på mjukisen, vem gjorde det och vilken ÅF?

Jag kan ha fel men är det inte så att det är lagkrav att bilar som säljs efter ett visst datum måste vara utrustade med däcktrycksövervakning men att köparen själv kan välja att koppla bort det i efterhand, alltså behöver inte systemet vara aktivt / fungera? Iaf inte i Sverige?
Så vitt jag vet lagkrav på alla bilar efter 1 november 2014
av Droopy
svanberg skrev:
Droopy skrev:

Kanon ska kolla upp det innan jag hämtar ut kärran, fans en till såg jag, 31435504, tack.
Användarvisningsbild
av leiwi

Jag kan ha fel men är det inte så att det är lagkrav att bilar som säljs efter ett visst datum måste vara utrustade med däcktrycksövervakning men att köparen själv kan välja att koppla bort det i efterhand, alltså behöver inte systemet vara aktivt / fungera? Iaf inte i Sverige?[/quote]

Nej du har rätt , kollade just lagen , den innebär att alla nyare bilar måste ha systemet installerat enligt EU krav , men upphör i Sverige den dag då bilen tas bruk och blir å frivllig
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... _hit.pos=1
av Periodare
Varför koppla ur systemet?

Jag har varianten som använder ABS-givarna på en BMW. Två gånger varnade systemet. Bägge gångerna tänkte man "va fan är det nu för falsklarm, däcken är ju ok". Första gången var det en skruv i höger bakdäck mitt i semestern. Tack vare varningen hann jag till en dansk däckfirma innan de stängde för helgen. Andra gången var det en skruv i höger framhjul. Frun svängde av motorvägen vid nästa avfart och in på en mack. Då pös det för fullt när hon stannade. Efter 10 min var däcket platt. Tack vare varningen slapp hon platt däck ute på motorvägen.

Enda gången systemet falsklarmade var när man på vår/höst glömde kalibrera systemet via menyerna när man bytte däck.
av andersuw
Periodare skrev:Varför koppla ur systemet?

Jag har varianten som använder ABS-givarna på en BMW. Två gånger varnade systemet. Bägge gångerna tänkte man "va fan är det nu för falsklarm, däcken är ju ok". Första gången var det en skruv i höger bakdäck mitt i semestern. Tack vare varningen hann jag till en dansk däckfirma innan de stängde för helgen. Andra gången var det en skruv i höger framhjul. Frun svängde av motorvägen vid nästa avfart och in på en mack. Då pös det för fullt när hon stannade. Efter 10 min var däcket platt. Tack vare varningen slapp hon platt däck ute på motorvägen.

Enda gången systemet falsklarmade var när man på vår/höst glömde kalibrera systemet via menyerna när man bytte däck.
Även jag undrar varför vissa vill koppla ur ett fungerande system som finns där av goda skäl. För egen del såg jag medvetet till att skaffa en bil som hade däcktrycksövervakning när jag köpte "ny" i höstas.
av wetterstrom
men som sagt systemet varnar ju bara om den känner av att något är konstigt.funkar klockrent för mig med när den har varnat så har det varit lite mindre luft i nått av däcken, vet ej hur känslig systemet är men händer inte ofta för min del händer när man byter däck men då är det ju bara att kalibrera om den

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]