EjS skrev:Håller med. Haldex principen är ju att du har spärr på center så snabbt den kopplas in. Och så länge du rullar funkar traction control (alla hjul rullar lika snabbt via broms) så är awd i princip lika bra som hard core 4x4 med spärr överallt.
Om du står på väldigt löst underlag och ska sätta igång - speciellt med tung bil, släp, eller ojämnt tärräng stämplar awd ut. Då är det traditionell awd som gäller.
Därför ska man t.ex i sand eller på en åker vara väldigt noga att kolla tärrängen för hinder osv innan du åker in med awd. Kommer du att stå still är det slut men så länge det rullar på är den grym.
Själva differentialen är en mycket smart konstruktion, den fördelar normalt kraften perfekt till båda drivhjulen utan att du behöver göra något alls.
Men precis som EjS skriver finns det riktigt lösa underlag eller om ett hjul är i luften som en XC 60 inte bör användas till.
Om vi nu har en bil utan manuella diffspärrar, och står en halkig dag vid ett trafikljus i uppförslut med släp, så är det stor risk att vi blir ståendes med ett hjul spinnandes och inte kommer ur fläcken. Men Volvo XC60 har ju en bra antispinn som bromsar ned spinnande hjul och finns det bara lite friktion under hjulen så brukar det driva på så tycker jag det funkar mycket bra.
Har bilen manuella diffspärrar och dessa aktiveras driver båda hjulen lika mycket. Kan vara god hjälp för att få bilen i rörelse, men med båda hjulen stumt ihopkopplade så måste bilen sladda om du svänger det allra minsta.
Då tappar du greppet istället, därför är det viktigt att koppla bort spärren så fort bilen rör sig. Undantag kan vara på en folkracebana eller i lervälling på ett gärde, men i trafik och på väg är det alltid så.
Kom ihåg att ibörjan när jag hade servicebilen med diffspärrar och kom fram till en isig backe så slog jag på alla diffspärrarna och gasade upp för backen. Det slutade ofta med att jag spann fast i brantaste delen av backen, gled sedan bakåt och stod strax på tvären i en smal skogsbilsväg.
Sedan bytte jag taktik, när jag kom fram till en brant isig backe tog jag fram hinken med sand, sandade de värsta ställena. Backade några hundra meter, slog ifrån alla diffspärrar och laddade på allt som gick fram till backen började. Sedan lät jag bilen nästan bara "rulla" uppför backen med ett ägg under gaspedalen. Det fungerade mycket bättre kan jag säga.
Sen kan det förstås ibland vara kul att testa bilens gränser, men inte en kall mörk novemberkväll på väg till akuta servicejobb.