Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Man ställer den i auto genom att gå in i inställningarna via spaken till vänster om ratten. (blinkerspaken). Där kan du bläddra fram till autovärme på eller av. Samma inställningsmeny där man ställer om man vill ha eco, hybrid, elegance eller power-design i mätarhuset.
Det är inte auto förvärmning, utan auto värmning under körning där bilen kör igång dieselvärmaren för att hjälpa till med värme när man kör med enbart eldrift.

Jag har som sagt den avslagen då jag inte vill åka omkring och lukta diesel när jag kör på el. Det funkar fint att köra eldrift med den avslagen.
av SibirCrow
joel80 skrev:Jag har som sagt den avslagen då jag inte vill åka omkring och lukta diesel när jag kör på el. Det funkar fint att köra eldrift med den avslagen.
Tack!!
Just det - Min förhandlare sejer att Volvo "officielt"? uttalar att man måste använda förvarming för att eldriften ska funka säkert... Det tycks vara en konstig ide - all körning är ju inte planerad. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Det har jag inte läst att man "måste". Är det riktigt kallt (kallare än -10) har jag inte fått eldriften att gå igång direkt även då jag förvärmt.. Oavsett om jag förvärmt med enbart el eller dieselvärmaren... Ofta kommer elen igång efter mindre än en km.. Men fram till det går den tyvärr på diesel när det är riktigt kallt.
Idag då det är 0-gradigt ute har det inte varit några problem att köra enbart på el för mig. Jag förvärmde ca 20min i inomhusläge (alltså bara med el) och har auto off.
av SibirCrow
joel80 skrev:Idag då det är 0-gradigt ute har det inte varit några problem att köra enbart på el för mig. Jag förvärmde ca 20min i inomhusläge (alltså bara med el) och har auto off.
Jag får testa lite med förvärme innan jag sejer nått mer :) Oavsett - I söndags åkade jag altså ung 25km och fortfarande inte tilgj Pure. Tidigare krävdes bara omstart - men det funkade inte då... Det värkar vara ett fel i själva mjukvaran, till ex hur den handterar olika parametrar - inte bara temperaturen.
Min bil är ju ny'ish - åkt 260 mil. Håppas alla problem försvinner med snön :)
Användarvisningsbild
av joel80
JAg fick en mjukvaruuppgradering för någon månad sen som skulle lösa problemet med att Pure ibland inte var tillgängligt.. har inte riktigt märkt någon skillnad.. Har inte haft jätteproblem med det tidigare och har inte jättproblem med det nu, det har hänt ett par gånger men för det mesta funkar pure.
av SibirCrow
joel80 skrev:JAg fick en mjukvaruuppgradering för någon månad sen som skulle lösa problemet med att Pure ibland inte var tillgängligt.. har inte riktigt märkt någon skillnad.. Har inte haft jätteproblem med det tidigare och har inte jättproblem med det nu, det har hänt ett par gånger men för det mesta funkar pure.
Hei
Jag fikk samma MW uppdatering för tre väckor sen, med samma erfarenhet som du.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]