Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är spekulant på en båt-trailer med el-vinsch. Den nuvarande ägaren har ett separat batteri på trailern för att mata vinschen. Vet ännu inte hur mycket ström vinschen kräver, men om det är möjligt hade det ju varit smidigt att ta strömmen från bilens släpvagnsuttag. Har letat både på nätet och i instruktionsboken utan att komma fram till hur mycket ström man maximalt kan plocka ut på stift 9 eller 10.

Förmodligen går det inte att driva vinschen direkt från släpvagnskontakten, men det hade ändå varit intressant att veta vad den kan leverera. Man skulle ju kunna ha ett litet MC-batteri på trailern (hög ström under kort tid) och ladda detta från släpvagnsuttaget.

Någon som vet eller ännu bättre; har erfarenheter att dela med sig av?
+1 intresserad av den här frågan. Dock inte för att driva winsch utan backljus tänkte jag.
OK, så 40A borde funka att plocka ut på stift #9 då.

Pratade även med min återförsäljare, och enligt honom så styrs alla utgångar i släpvagnsuttaget av en "TRM", en styrenhet som bara finns om du har Volvo orginalkrok (vilket jag har). TRM:en styr pinnarna i släpvagnsuttaget med interna MOSFET:ar, och dessa levererar max 15A totalt eftersom TRM:en är avsäkrad med 15 Ampere.

Kan det vara så att just stift #9 inte styrs av TRM:en? Eftersom den ska leverera konstant 12V så finns det ju liksom inget att styra, så den skulle ju kunna vara kopplad direkt till bilens batteri och avsäkrad med en separat 40A-säkring. Någon som vet så jag slipper spekulera?
1.jpg
PaNi skrev:OK, så 40A borde funka att plocka ut på stift #9 då.

Pratade även med min återförsäljare, och enligt honom så styrs alla utgångar i släpvagnsuttaget av en "TRM", en styrenhet som bara finns om du har Volvo orginalkrok (vilket jag har). TRM:en styr pinnarna i släpvagnsuttaget med interna MOSFET:ar, och dessa levererar max 15A totalt eftersom TRM:en är avsäkrad med 15 Ampere.

Kan det vara så att just stift #9 inte styrs av TRM:en? Eftersom den ska leverera konstant 12V så finns det ju liksom inget att styra, så den skulle ju kunna vara kopplad direkt till bilens batteri och avsäkrad med en separat 40A-säkring. Någon som vet så jag slipper spekulera?

Hej här kommer schema
Som du ser så matas stift 9 inte från TRM ,
1.jpg
40 A låter bra, men en lite vinch är på ca 500 W ( drygt 40 A) så att ha ett batteri i skuffen är bättre. Det har jag till min båttrailer. Sedan är det ganska tunna matningskablar till vinchen, så strömuttaget är nog lite mer..
Tack leiwi!
Har dock lite svårt att läsa ritningarna, upplösningen är för låg.

Hursomhelst, jag har mätt lite i min egen bil och kommit fram till följande:

- Stift #9 matas av en separat orange kabel som ligger utanför den ordinarie kabelstammen. Den går direkt upp till säkringsdosan på vänster sida i bagagen, och där är den avsäkrad med 15 A (alltså inte 40 som jag gissade på tidigare).Ser ut att vara en 2,5 mm2-kabel, så man skulle nog kunna byta till en större säkring och plocka ut mer ström under kort tid. Att driva vinschen direkt lär ju inte funka i alla fall, den ska enligt databladet dra 90A vid full last. Får bli ett separat batteri, det kan jag ju använda som förbrukningsbatteri i båten när det inte tjänstgör som vinschbatteri.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]