Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det förstås, klart det är skillnad. För oss kommer däremot en AWD förmodligen aldrig utsättas för de situationer en AWD "mår som bäst". Resonemanget för vår del skulle isåfall vara av samma karaktär som då vi köpte nuvarande bil och prompt skulle ha dragkrok för att "det är bra att ha".
Under de snart 4 år vi haft bilen har jag använt dragkroken EN gång och inte ens då var det nödvändigt. En bekant som behövde lite bogserhjälp och han hade bra många fler på sin telefonlista han hade kunnat ringa.

Men jag förstår såklart vart du vill komma och jag håller med dig - samtidigt som en FWD diesel inte passar våra körmönster för fem öre och då är det inte menat mot FWD utan mot bränslet. 8/10 sträckor vi kör är knappa milen tur och retur.
Varför vill jag då ha just en T5? För jag vill ha en piggare motor än det jag har idag, det är inte svårare än så och övriga bensinalternativ till XC60 är lite för dyra. Möjligheten finns såklart att titta på andra modeller av bil men precis som V50n vi har idag som är en perfekt "mellanmodell" så är XC60 det med.
När jag beställde min bil blev säljaren väldans förvånad, och frågade en gång till om jag verkligen ville ha en T5 :lol: ...
Skulle jag beställt idag, hade det lätt blivit en T6 eftersom det är enda bensinaren med AWD, något som jag definitivt saknar efter två XC70 med detta. De trots allt få gånger som AWD behövs är värda varenda krona :???: .
Min T5 dricker 0,95 blandad körning, och då är jag hyffsat snäll på gaspedalen.
ansjo: Kan tänka mig det! :D Som sagt, vore ju drömmen att kunna ta en T6 AWD men det är nog inte försvarbart rent ekonomiskt. Jag kommer gå från en V50 med lille 1.8F-motorn så vad jag än väljer kommer vara ett rejält lyft i prestanda.
MY15, hade T5an kommit med VEA-spisen då? Dvs har din VEA-snurran eller tog du en av de sista gamla T5orna?

Min 1.8F dricker 1.2-1.4 blandad körning på etanol med 19" och en gasglad fot och förbrukning i framtida bil ser jag inte som en jättestor dealbreaker även om det självklart måste vara "rimligt". Jag anser min E85-förbrukning vara hög även om jag kan leva med det, det märks mest på den lilla tanken under långresor.
På så sätt var det skönt att ratta svärmors diesel-kärra på vår semester i somras när ACn i vår bil lagt av, så vi lånade hennes. ~200mil om jag minns rätt, tankade 2 gånger och det fanns gott om soppa kvar när vi var hemma.
Japp, det är VEA i min XC60 och automat, som var anledningen att jag bytte från XC70 D4 -13 då jag inte var så förtjust i automatlådan på den...motorn annars var den gamla D4 som jag optimerade med Polestar, den är inte fel 8) !
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]