Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WiktorK
Hej!

Ska byta jobb och har möjlighet att ta över en D6 som tjänstebil under det första halvåret.
Bilen är modellår 2013 och när jag kollar förmånsvärdet på skatteverket, så landar det på cirka 3500 kr brutto / månaden.
Förmodar att det är 40% avdraget som gör det så billigt, i och med att det räknas som miljöbil? Förutsätter att detta kommer gälla framöver också?`

När det gäller batteri och laddning så är jag fundersam. Som jag har förstått det så laddas batteriet under körning, vid frirullning över 70 km/h samt vid inbromsningar? Innebär det att jag i praktiken inte behöver ladda bilen över natten hemma? OM jag inte vill ha full räckvidd på eldriften?

Jag kommer dessutom ha fritt drivmedel så förbrukningen och kostnaden för den, är inte överdrivet viktig.
Användarvisningsbild
av svergie2
Du kommer behöva ladda bilen med kabel om du vill utnyttja batteriet, det är inte mycket bilen laddar om man ser till storleken på batteriet.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja ska man få full användning av bilen bör du nog ladda hemma (eller på jobbet) typ dagligen. Annars blir det nog t.o.m sämre förbrukning på en D6a än en D5s med samma motor.. Jag tror inte heller batteriet skulle må speciellt bra av att vara så pass tomt hela tiden.

Det är viss ändring av förmånsvärdet år 2016.. Men jag tror det bara gäller nya bilar. Alltså supermiljöbilar som tas i trafik 2016. Minskningen av förmånsvärdet är då sänkt med 500kr/mån..
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021