- fre 15 jan 2016, 19:32
#1038254
Hej!
Jag köpte en XC60 MY13 efter årsskiftet och efter ett par dagar fick jag ett felmeddelande i displayen som löd:
"AWD avstängd service erfordras"
Eftersom jag precis köpt bilen så kontaktade jag bilhandlaren som var väldigt hjälpsam och såg till att jag kunde felsöka bilen för hans räkning. Det visade sig att det var oljepumpen till fyrhjulsdriften som behövde bytas. Så jag bokade en tid på verkstad som bilhandlaren utan klagomål stod för. VI bytte pumpen och nu fungerar fyrhjulsdriften utomordentligt bra, över förväntan. Har läst mycket om att Haldex Gen 5 inte biter direkt och att den är sämre än Gen 4 för den gräver ner sig mm. Men jag kan verkligen inte märka någon fördröjning innan bakhjulen kopplas in nu efter bytet och kan utan problem ligga med ställ genom kurvor. Ska tilläggas att jag kör manuell, vilket jag anser get mer körglädje med fyrhjulsdrift eftersom man kan vara ur mer.
Det jag ville komma till är att orsaken till att pumpen gett sig såg ut att bero på att oljan var för geggig i systemet och filtret på pumpen var igensatt.
Jag vet att det är många av er därute som åker runt med AWD som inte fungerar 100%:igt och att byta oljan kan säkert göra underverk.Många menar att man aldrig behöver byta oljan i haldexen eftersom den ligger i ett slutet system. Om inte fyrhjulsdriften fungerar optimalt, prova att byta oljan då för annars byggs inte trycket i Haldexen upp och genererar inte rätt kraft. Skillnaden före och innan bytet är markant! Nu är det riktigt kul att köra bilen igen då fyrhjulsdriften biter direkt och verkligen ger rejäl kraft i bakdelen.
Och det är väldigt enkelt, två skruv för att tappa oljan genom att avlägsna pumpen (passa på att göra rent filter och mynning när ni ändå tar loss pumpen), och en oljeplugg för att fylla på som sitter på sidan ovanför pumpens fästning. I mitt fall så kalibrerade de även mjukvaran, så gör detta i samband med nästa service så kan de baka in kalibreringen då om det ens är nödvändigt?
Jag tänkte att detta kanske kan hjälpa någon annan där ute som har problem eller undrar varför fyrhjulsdriften inte fungerar som den ska! BYT OLJA DET KAN GÖRA UNDERVERK!
Mvh /Daniel
Jag köpte en XC60 MY13 efter årsskiftet och efter ett par dagar fick jag ett felmeddelande i displayen som löd:
"AWD avstängd service erfordras"
Eftersom jag precis köpt bilen så kontaktade jag bilhandlaren som var väldigt hjälpsam och såg till att jag kunde felsöka bilen för hans räkning. Det visade sig att det var oljepumpen till fyrhjulsdriften som behövde bytas. Så jag bokade en tid på verkstad som bilhandlaren utan klagomål stod för. VI bytte pumpen och nu fungerar fyrhjulsdriften utomordentligt bra, över förväntan. Har läst mycket om att Haldex Gen 5 inte biter direkt och att den är sämre än Gen 4 för den gräver ner sig mm. Men jag kan verkligen inte märka någon fördröjning innan bakhjulen kopplas in nu efter bytet och kan utan problem ligga med ställ genom kurvor. Ska tilläggas att jag kör manuell, vilket jag anser get mer körglädje med fyrhjulsdrift eftersom man kan vara ur mer.
Det jag ville komma till är att orsaken till att pumpen gett sig såg ut att bero på att oljan var för geggig i systemet och filtret på pumpen var igensatt.
Jag vet att det är många av er därute som åker runt med AWD som inte fungerar 100%:igt och att byta oljan kan säkert göra underverk.Många menar att man aldrig behöver byta oljan i haldexen eftersom den ligger i ett slutet system. Om inte fyrhjulsdriften fungerar optimalt, prova att byta oljan då för annars byggs inte trycket i Haldexen upp och genererar inte rätt kraft. Skillnaden före och innan bytet är markant! Nu är det riktigt kul att köra bilen igen då fyrhjulsdriften biter direkt och verkligen ger rejäl kraft i bakdelen.
Och det är väldigt enkelt, två skruv för att tappa oljan genom att avlägsna pumpen (passa på att göra rent filter och mynning när ni ändå tar loss pumpen), och en oljeplugg för att fylla på som sitter på sidan ovanför pumpens fästning. I mitt fall så kalibrerade de även mjukvaran, så gör detta i samband med nästa service så kan de baka in kalibreringen då om det ens är nödvändigt?
Jag tänkte att detta kanske kan hjälpa någon annan där ute som har problem eller undrar varför fyrhjulsdriften inte fungerar som den ska! BYT OLJA DET KAN GÖRA UNDERVERK!
Mvh /Daniel