Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått ett riktigt irriterande ljud i bilen. Ljudet kommer när det är runt nollan eller kallare ute och det låter ungefär som en syrsa (bästa beskrivning jag kommer på). När ljudet uppstår så har jag provat att stänga av AC:n genom att vrida ner fläkten till noll och då upphör ljudet omedelbart, låter som om det kommer från under panelen under vindrutan. Källan till ljudet är rätt klart, frågan är varför det uppstår och om det är något jag själv kan smörja eller byta eller måste en verkstad fixa det åt mig? Vad tror den samlade expertisen? Har en Volvo V60 MY11, T3 Momentum...

Mvh, Lasse
andy78 skrev:Det brukar låta så när lagret i fläkten börjar ge upp.
Då har mitt lager börjat ge upp i flera år nu. Har samma ljud i min V70 och enligt forumet är det rätt vanligt. Håller med om att det är väldigt irriterande.
Ja jag hade samma problem på en annan bil lätt förjävligt när den var kall men vartefter lagret vart varmt så försvann ljudet fungerade så i flera år, fläkten gav dock upp en dag.
Det maan ska tänka på är att inte börja spraya med 5-56 eller WD-40 eller liknande då kommer den lämna in fortare.
Har för mig att fläkten på v70 är lätt att byta.
Jag har oljat in en fläktmotor med missljud som din med om det var grafit eller teflonolja. Tog loss elmotorn och sprayade in där lagren sitter. Hållit tyst i många år, säkert tiotusen mil och fem år. Var på en p2-bil så det var väldigt lätt att ta loss motorn. Hur det är på dessa vet jag ej. Även om den ger upp i förtid så tar det nog några år och det är ju billigare än att byta nu för oljud. Pröva. Får du det inte att funka så har du ju ändå tänkt byta den. Håller den tyst och fungerar några år så har du ju fördröjt bytet.
III skrev:Jag har oljat in en fläktmotor med missljud som din med om det var grafit eller teflonolja. Tog loss elmotorn och sprayade in där lagren sitter. Hållit tyst i många år, säkert tiotusen mil och fem år. Var på en p2-bil så det var väldigt lätt att ta loss motorn. Hur det är på dessa vet jag ej. Även om den ger upp i förtid så tar det nog några år och det är ju billigare än att byta nu för oljud. Pröva. Får du det inte att funka så har du ju ändå tänkt byta den. Håller den tyst och fungerar några år så har du ju fördröjt bytet.
Absolut värt att prova, måste bara ta reda på hur jag kommer åt fläktmotorn och lagren. Gissar på att det är från motorutrymmet, någon som vet eller har en bra beskrivning?

/Lasse
I p2-bilen var det under handskfacket. Lossade en panel och sen någon eller några skruvar så satt motorn med bajonettfattning. Jättelätt att få ned. Det trixiga var att lyckas spruta oljan till lagren. Minns inte riktigt om jag fick bort en plastkåpa som motorn satt i.... Hoppas det är lika enkelt på dessa bilar.
III skrev:I p2-bilen var det under handskfacket. Lossade en panel och sen någon eller några skruvar så satt motorn med bajonettfattning. Jättelätt att få ned. Det trixiga var att lyckas spruta oljan till lagren. Minns inte riktigt om jag fick bort en plastkåpa som motorn satt i.... Hoppas det är lika enkelt på dessa bilar.
Ok, ska kolla upp det. Ännu en (kanske) dum fråga, men varför uppstår ljudet endast när det är minusgrader ute? Vid plusgrader är fläkten knäpptyst...

/Lasse
Luthor skrev:
III skrev:I p2-bilen var det under handskfacket. Lossade en panel och sen någon eller några skruvar så satt motorn med bajonettfattning. Jättelätt att få ned. Det trixiga var att lyckas spruta oljan till lagren. Minns inte riktigt om jag fick bort en plastkåpa som motorn satt i.... Hoppas det är lika enkelt på dessa bilar.
Ok, ska kolla upp det. Ännu en (kanske) dum fråga, men varför uppstår ljudet endast när det är minusgrader ute? Vid plusgrader är fläkten knäpptyst...

/Lasse
Troligtvis brist på smörjning i lagret.

Har du kollat på något av det vi skri[…]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]