Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske varierar det inom P2 plattformen då. Jag har bara haft en V70 av den generationen och den var absolut den mest funktionella bil jag ägt.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Håller med, min P2 håller utan problem år efter år men både V60 där bakluckekonstruktion inklusive torkare var skräp och XC60 har inte lyckats hålla upp denna klass.
Såg dessutom att listerna på nya V70 samt XC'n hindrar avvatningen från dörrarnas dräneringsutgångar :-(
Användarvisningsbild
av mxjolle
Grannen stod häromveckan och blåste på med varmluftspistol, inget att rekommendera dock :P
av petegbg
MartinS skrev:Problemet är att just den listen i ovankant på bakdörrarna är en "filtlist" (typ som en flockad gummilist), och inte rent gummi. Det gör att den suger åt sig vatten i filten, som sedan fryser fast mot plåten. I övrigt kan jag inte påstå att bilen har några egenskaper som gör den dålig för vintern, min XC60 är ändå inne på sin sjunde vinter nu.

Men jag håller med dig Simon, P2 plattformen är extremt funktionell, jag tror faktiskt inte volvo kommer tillverka så pass bra bilar igen. Solida, problemfria, ruskigt bra rostskydd och gjorda till 110% för svenskt klimat. Är jag en gammal gubbe när jag resonerar så?

/Martin

Råkade ut för detta i helgen att alla dörrar utom dom främre hade frusit fast. Tur att värmaren finns annars hade förmodligen dom främre dörrarna också varit fastfrusna. Är det någon som vet någon lösning på problemet? Det är mycket riktigt i ovankant där "filtlisten" sitter som det fastnar. Det blir alltid blött på den listen så det är inte helt genomtänkt.
av pellz0r
Rätta mig om jag har fel, men borde inte silikon lösa detta? Typ ett silikonstift från Biltema eller liknande som man applicerar på listen där det fryser fast.
Användarvisningsbild
av MartinS
Silicon räcker inte.. Det hjälper, men löser inte problemet helt och hållet.
Användarvisningsbild
av benny10
Fryser på min V60 också. Att det frekvent fryser fast har jag aldrig varit med om hos andra tillverkare faktiskt. Tummen ner för Volvo i det avseendet!

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]