Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar inte stämma om man läser manualen... t.ex står det så här gällande hybrid-läget:
HYBRID
Detta alternativ är bilens förvaldastartläge. Styrsystemet använder både den elektriska och bränsledrivna motorn –
enskilt eller parallellt – och beräknar optimal användning avseende prestanda, bränsleförbrukning och komfort.

Man märker ju att elen är med och stöttar i en acceleration även i hybrid-läget. Växlingsövergångarna är ju helt sömlösa.. Alltså elen hjälper till i växlingarna så den driver på med jämt tryck hela vägen upp. I allafall så jag uppfattar det.. samt att den om bilen i hybridläget har motorn igång och man gör en acceleration så visar staplarna på att den även gjort av med el.

Skulle också tro att den i de lägen då ESC får jobba och den har motorn igång så går elen in och hjälper.. men hittar inget om det annat än att det står att den "fördelar kraften" när den känner att den förlorar grepp på nått av hjulen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag blir lite konfunderad. Går det inte att få det att fungera så här. Om man har 6 mil till målet och har laddningmöjligheter där, att den går på el till den är slut och kör resten av resan utan att bilen låter bli att ladda under dieselfärden? Sedan laddas bilen från elnätet under stiileståndet på målet, och sedan samma sak åt andra hållet.
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. det verkar inte riktigt funka så.. Utan när det är slut laddar den upp lite igen av nån anledning.
Men om man under resan, innan man går under 20km kvar på el, slår över i manuellt växelläge eller i save-läget så går den på diesel utan att ladda batteriet.. När man sen har ca 20km kvar slår man över i pure-läget och kör sista delen på el, och försöker tajma så man har så lite som möjligt kvar när man kommer fram.

Jag skulle vilja snacka lite med de som programmerat in hur det ska fungera.. hm.. det är inte optimalt om man ska behöva fixa så mkt manuellt.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev: Jag skulle vilja snacka lite med de som programmerat in hur det ska fungera.. hm.. det är inte optimalt om man ska behöva fixa så mkt manuellt.
Verkligen, jag trodde nog att de skulle undersöka lite mer vad folk tycker, så många har det ju inte sålts.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi får gå ihop och skriva ett gemensamt litet mail med seriösa synpunkter. Min servicetekniker kan se till att det hamnar hos rät personer. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]