Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredriknordstrom83
Hejsan!

Ska försöka förklara detta utan att gegga in för mycket text. Köpte för en tid sen en V60 D2. Redan vid hemresan så började bilen rycka efter säg 8-10 mil. Bra precis som den tappade turbotryck/misständer. Bilen var enl annons chippad med Polestar, visade sig senare att så icke var fallet då Volvo inte har Polestar till D2. Hur som, bilen blev avchippad, därefter felsökt och där konstaterades det att den visat felkod på alla spridare. Verkstaden nollställde då alla värden, laddade in ny/senaste mjukvara till spridarna. Därefter skulle allt fungera som vanligt, men icke sa Nicke.

Det knepiga är att problemet kommer efter 8-10 mil eller lämpligt 1 timmes körning. Spelar alltså ingen större roll om bilen står på tomgång 30 minuter och körs resten så kommer problemet. Och nu till det knäppa i kråksången. En kväll när jag startade bilen för att köra hem (efter att bilen för övrigt ryckt en del pga långkörning) så fick jag upp ett meddelande i min skärm

- S40 EGR INLET# (skrev inline tidigare, fel tydligen enl sambon)
Vågar inte säga att det är exakt utskrivet så, men nära nog. Hann inte fota heller då skärmsläckaren gick in på displayen och därpå tryckte jag på EXIT och då försvann det. Hur som. Volvo verkstaden i det närmaste idiotförklarade mig, för något sånt meddelande kunde helt enkelt inte komma upp, ingen där hade hört talas om det. Fanns heller ingen felkod på EGR problem, vilket jag inbillat mig hela tiden är relaterat till detta.

Vad säger ni, någon som sitter på en kvalificerad gissning på vad mitt problem kan vara? Bilen är fullservad hos Volvo. Rullat 6300 mil och servades senast vid 6100.
Användarvisningsbild
av svergie2
Har du köpt bilen hos firma för mindre än 6 månader sedan är det bara att köra tillbaka bilen och kräva åtgärd.

Har du kollat på något av det vi skri[…]

230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]