Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hämtade ut min nya V60 D4 MY16 häromdagen och hittar många nya IT-finesser jämfört med min XC70 MY10. Användarmanual för bilen finns ju numera både på papper, på nätet och i bilens menysystem. Men var hittar jag grundläggande information om Volvo on Call? Jag skulle vilja se en systemöversikt.

Min V60 har Volvo on Call, jag har igång appen på min mobil och på några surfplattor, mobilen är "parad" med bilen via Bluetooth och mobilappen fungerar för att starta och stänga av motorvärmaren mm, så helt lost är jag inte. Men hur fungerar "on call"-knappen och larmknappen i bilens takpanel?
* Vad händer om jag trycker på någon av knapparna?
* Fungerar detta även om min telefon inte finns i bilen eller har Bluetooth avstängt?
* Om jag trycker på "on call"-knappen och får kontakt med en operatör - är det någon kostnad för mig förknippad med detta?
* Hur fungerar "on call" (både röstkontakt och fjärrstyrning) när bilen befinner sig utanför Sverige?

Jag har tittat på Volvos webbsidor om Volvo on Call men de är "snuttifierade" och ger ingen översikt över funktionaliteten. Inte heller hittar jag något om användningen av knapparna som sitter i bilen. Så tips på bra läsning och svar på frågorna ovan mottas tacksamt!

/Rolf J i Huddinge
Användarvisningsbild
av Datarolf
Jag tackar för svaren. Instruktionsboken hade jag inte sett tidigare och det var just en sådan jag behövde. Synd bara att Volvosäljaren inte kände till den!
Vänliga hälsningar
Rolf J
Användarvisningsbild
av joel80
Jag fick med en separat on-call-manual till min nya bil. Är du säker på att den inte ligger lite inbäddad i nått du fått med? Leta igenom handskfacken igen. ;)
Användarvisningsbild
av Datarolf
Nix - ingen Volvo on Call eller Sensus Connect manual kom med min bil. Nu har jag hämtat båda från nätet istället.

Ytterligare en grundfråga som inte jag får något bra grepp på: Jag har nu ett Volvo ID och jag har Volvo on call appen i min telefon snyggt kopplad till bilen. Haken är att det är hustrun som ska köra bilen också. Kan jag installera samma app på hennes telefon och koppla även denna telefon och app till bilen via mitt Volvo-ID? Eller borde jag skapa ett nytt Volvo-ID för henne, knyta det till samma bil och försöka få till Volvo on Call för henne den vägen? Kort sagt, hur gör ni med era hustrur och Volvo on Call?

Hälsningar Rolf J, gift med samma kvinna sedan 32 år - vill inte spräcka det nu :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har förstått det som att man använder samma volvoID.
Installera appen med samma inlogg till frun.. Se till att vara försiktig med "låsa"-funktionen när den andre har bilen.. så du inte råkar låsa in fruns mobil och nycklar i bilen.. ;)
Användarvisningsbild
av meko
Samma Volvo ID. Du kan vara lugn, äktenskapet kommer att hålla länge till, inte minst nu när ni hela tiden kan ha exakt koll på var den som har bilen befinner sig! :wink:
(Läge att ha en överenskommelse om vad som är ok, och inte ok, gällande hur man använder positioneringen. Lite eftertanke och respekt är inte så dumt.)
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tackar för svar. Det är tur att de finns de som har erfarenheter av både äktenskap och Volvo on Call här på forumet :-)
av jwiss
meko skrev:Samma Volvo ID. Du kan vara lugn, äktenskapet kommer att hålla länge till, inte minst nu när ni hela tiden kan ha exakt koll på var den som har bilen befinner sig! :wink:
(Läge att ha en överenskommelse om vad som är ok, och inte ok, gällande hur man använder positioneringen. Lite eftertanke och respekt är inte så dumt.)
Hört hemma när sambon lånade min bil:
1 (något ärende med jobbet)
"Va lång tid det tog att bara köpa en skiftnyckel?"
"Min chef följde med och ville köpa en massa andra saker oxo"

2 (privat, körde hem en fulllastad bil åt mig, med dashcam)
"Men? Du kör ju så mycket bättre när jag inte är med i bilen ju! Kan du inte alltid köra som du gjorde idag?"
:twisted:

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]