Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har varit inne idag och känns som jag blir tagen på allvar.. Min servicetekniker kommer gå vidare uppåt med "problemet" om han inte kan göra nått åt det själv.. Men jag ska testa lite högre däcktryck, och låta däcken bli lite mer inkörda, om dom nu skulle vara "hala" i början. (Bara kört ca 70 mil än så länge...)
:) Har du haft några andra barnsjukdomar på din? Nått man ska vara uppmärksam på?
Inga. Bortsett från att den vägrade starta en dag. Tur i oturen så hände det hemma på parkeringen. Jag tryckte på OnCall- knappen och dom skickade en bärgare på studs. Det hela löstes på samma sätt för denna bil som på ett vrak för fem tusen spänn. Man lossar batteriet fem minuter. Känns lite konstigt på en bil för halvmiljonen... Men annars inget.
Dåligt programmerade antispinn- och farthållarsystem?

På min bil kan jag gasa rätt hårt och man hör och däcken (framhjulen) krafsar mot asfalten, men antispinnet går inte in för det, det är först om man ger "full gas" som det stryper, visst gnugg tillåts i min bil av antispinnsystemet.

Hade en skoda superb för ett antal år sedan, drog släp i uppförsbacke med is på farthållaren, antispinnet blinkade i nån minut som färden tog, farten sjönk drastiskt men farthållaren släppte aldrig utan försökte "gasa ikapp".
Att den släpper antispinn är självklart p.g.a säkerhet.. Är det halt på riktigt ska man inte köra med farthållare utan med gasåedalen så man känner av underlaget på ett annat sätt.

Men på bakhjulen verkar det som sagt vara lite väl känsligt!
Intressant problem. Verkar som Volvo har använt befintliga kalibrering på dstc även om hybridarne är bakhjulsdrivna.

Jag menar: i den befintliga kalibreringen går abs in vid minsta lilla spin på bakhjulen - bara bra. Men med bakhjulsdrift går dstc in vid samma lilla spin.

Så i princip fixas det med mjukvaru som skiljer på om spinnet händer pga broms eller el-motor och lägger in olika thresholds.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]