Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
svedan skrev:Nya bilar har väl bara domkraft om du köpt reservhjul?? Och någon adapter för domkraftsfästet finns inte!! Intressant...
120kr kostar domkraft när du beställer en ny bil. Köper man till reservhjul ingår domkraft.
av svedan
Jo, men tar du lagningssatsen dvs standard leverans, hur resonerar Volvo när du ska skifta däck?? Man har ju gjort ett fäste som inte är gjort för "vanlig" domkraft! Nu är det lika för många andra märken, men den där stålkanten deformeras efter några lyft så den ordinarie domkraften greppar inte. Tycker att det inte verkar Volvotänk.
av mikebike
svedan skrev:Jo, men tar du lagningssatsen dvs standard leverans, hur resonerar Volvo när du ska skifta däck?? Man har ju gjort ett fäste som inte är gjort för "vanlig" domkraft! Nu är det lika för många andra märken, men den där stålkanten deformeras efter några lyft så den ordinarie domkraften greppar inte. Tycker att det inte verkar Volvotänk.
Man skall inte lyfta på samma ställe med "vanlig" domkraft, utan strax innanför...
av mikebike
svedan skrev:Detta funkar bara fram. Finns inga inre bak på nya xc60! 2-pelarlyft rekommenderar Volvo de yttre domkraftsfästena
Jag använder bara de främre, man lyfter hela bilsidan på dessa.
av petegbg
mikebike skrev:
svedan skrev:Detta funkar bara fram. Finns inga inre bak på nya xc60! 2-pelarlyft rekommenderar Volvo de yttre domkraftsfästena
Jag använder bara de främre, man lyfter hela bilsidan på dessa.
Ja det märkte man till och med när man lyfte med original domkraften. Men den lyfte sig inte så mycket baktill.
Användarvisningsbild
av Strebern
Finns inga bra lyftpunkter för garagedomkraft på en xx60.
Fram funkar det väl att lyfta på ramarna, men bak finns inget att lyfta i förutom upphängningen bak och då får man gå LÅNGT in och lyft HÖGT!

Köpte mig en originaldomkraft (för ca 700) efter första däckbytet som tog över en timme med verkstadsdomkraft och en massa blod, svett och svordomar. (tack vet jag 740 med riktiga lyftpunkter för domkraft!)

Att köra domkraft på plåtkanten där originalet ska sitta? Hur tänker ni då? det finns väl ingen rostskyddsmassa kvar när ni är klara, och kraftiga repor samt ev att plåten böjer sig? Man lyfter ju inte på plåten med originaldomkraften ens, den styr ju bara över plåten
Användarvisningsbild
av ThomasT
Strebern skrev:Att köra domkraft på plåtkanten där originalet ska sitta? Hur tänker ni då? det finns väl ingen rostskyddsmassa kvar när ni är klara, och kraftiga repor samt ev att plåten böjer sig? Man lyfter ju inte på plåten med originaldomkraften ens, den styr ju bara över plåten
Man använder en mjuk "domkraftspuck".

.
av JonasFG
På min S60 så kunde jag lyfta hela sidan på en gång.
Någon av de inner främre lyftpunkterna (kommer tyvärr inte ihåg vilken), och 250 :- garagedomkraft från clas ohlsson + en domkraftspuck (40:- från jula).
Fick lyfta rätt högt, men smidigt att kunna byta både fram och bak på ett lyft.
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]