Halvmas skrev:S80-04 skrev:Har sportstolar i min XC60 och avskyr dem tillsammans med bilens tunga styrning. Jävla obekväm och tungkörd. Känner mig lurad. Bilen går byte, nån komfortabel suv i samma prisklass ni kan rekommendera? :evil:
Tyvärr får du se det som en erfarenhet rikare att provsitta stolsaternativen längre nästa gång du ska byta bil. Om du tycker servon är trög så rekommenderar jag dig pumpa upp däcken till minst 2,7 runtom. Blir väldigt mycket lättare då kan jag lova dig ifall du kör med 2,4 idag vill säga. Känn efter själv och pröva dig fram. Någonstans mellan 2,7-3,0 borde du känna att bilen blir markant stötigare i alla fall och då vet du hur mycket du kan pumpa i. Gränsen varierar såklart beroende på fabrikat, typ av däck, fälgstorlek ect. Lycka till.
Hade inte möjlighet att prova OR-modellen med sportstolar och reflekterade inte över sätena då jag tidigare varit nöjd med Volvostolarna. Sätena har nog redan börjat forma sig och trycker inte mera så mycket. Undrar faktiskt över tillverkarens val att ha hastighetsberoende ställbar styrservo som tillval då kostnaden inte är stor för att ta den. Lokala försäljare tycks av någon anledning inte heller utrusta provkörningsbilarna med hb-servo fast dom har annars bra utrustning som Driver Suport,Hi-Tech, Winter och Family. Märkte det då jag nu frågade efter att få provköra en med hb-servo. Fanns ingen att provköra! Då jag provkörde XC60 var det vinter, modellen var troligen Summum och dubbdäck under och vid en kort provkörning märker man inte bilens usla komfort. Och provkörningen skedde vid senaste bilbyte för tre år sedan då jag stod i val mellan en V70 Awd och XC60. Då blev det V70 främst pga att den hade mera utrymme och jag fick ett bra erbjudande på en lagerbil. Jag klåpade vid bilvalet men man kan inte ändå bortse från att Volvo säljer åt konsumenten en undermålig produkt till hårt pris. Bilen kan vara bra att köra aktivt hårt på en slingrig väg eller i autobahnhastigheter men här, och troligen i Sverige också, är det hastighetsbegränsade vägar där kurvegenskaperna inte väger så tungt utan det gäller att kunna köra bekvämt bland den övriga trafiken.
EX40 Twin Ultra -25 XC40 Recharge Twin -22 XC60 B5 AWD -20 XC60 D4 AWD -18 XC60 D4 AWD -16 XC60 D4 AWD-15 V70 D4 AWD-13 V70 D3-11 V70 2.4D-09 S80 2.5T-04 Peugeot 406 HDI-02 406 HDI-00 Nissan Primera 2.0-97 Opel Vectra 2.0-92 Ford Escort-91 Vectra 2.0-89 Toyota Corolla 1.6-87 Honda Civic 1.5-84 Volvo 244-79 144-74 142-72 145-70