Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenn
Hej och ursäkta att jag skriver ännu en tråd om Polestar men jag har inte riktigt hittat svar på mina funderingar.
Jag kör en xc60 D5 My12 och kan inte riktigt motivera mig själv till Polestaruppgradering med tanke på priser för de "få" hk man får. Som jag förstått det så är det dock vridet och sättet kraften används på som gör mest skillnad.
En ytterligare sak jag inte riktigt fått svar på är hur är skillnaden i växellådan (Automat) efter optimering?

Ni som har uppgraderat till polestar kan ni inte beskriva lite mer hur den uppför sig i både vanligt läge och sedan i sportläge?
t.ex. växlar den snabbare, andra växelpunkter, slirar den lika mkt/mer/eller mindre, har den annorlunda gearhold, andra saker ni märkt som är bra/dåligt.

kort å gott hur tycker ni lådan uppför sig efter uppgradering i både vanligt läge och sportläge jämfört med innan?

Tack
av mikebike
Tenn skrev:Hej och ursäkta att jag skriver ännu en tråd om Polestar men jag har inte riktigt hittat svar på mina funderingar.
Jag kör en xc60 D5 My12 och kan inte riktigt motivera mig själv till Polestaruppgradering med tanke på priser för de "få" hk man får. Som jag förstått det så är det dock vridet och sättet kraften används på som gör mest skillnad.
En ytterligare sak jag inte riktigt fått svar på är hur är skillnaden i växellådan (Automat) efter optimering?

Ni som har uppgraderat till polestar kan ni inte beskriva lite mer hur den uppför sig i både vanligt läge och sedan i sportläge?
t.ex. växlar den snabbare, andra växelpunkter, slirar den lika mkt/mer/eller mindre, har den annorlunda gearhold, andra saker ni märkt som är bra/dåligt.

kort å gott hur tycker ni lådan uppför sig efter uppgradering i både vanligt läge och sportläge jämfört med innan?

Tack
Nej, växellådan påverkas inte på de "gamla" modellerna. Jag skulle gärna se att den höll i växlarna ytterligare 500 rpm eftersom T6 får ett märkbart tillskott över 5750 rpm. Jag har frågat Polestar om de inte kan släppa en uppgradering för de gamla automatlådorna också, men det är inte aktuellt.

EDIT: Det verkar som om även D5 får ett märkbart tillskott på höga varv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Menar du att den inte drar till över 6krpm om du stämplar mikebike?
av mikebike
MartinS skrev:Menar du att den inte drar till över 6krpm om du stämplar mikebike?
Om nu inte varvräknaren släpar efter så. Nej, den verkar växla vid 6000 i sportläget. Däremot tror jag den växlar vid 6500 i "manuella" läget.
av Tenn
mikebike skrev: Nej, växellådan påverkas inte på de "gamla" modellerna. Jag skulle gärna se att den höll i växlarna ytterligare 500 rpm eftersom T6 får ett märkbart tillskott över 5750 rpm. Jag har frågat Polestar om de inte kan släppa en uppgradering för de gamla automatlådorna också, men det är inte aktuellt.

Menar du att växellådan/växelpunkter/gear hold inte påverkas ö.h.t. med Polestar på bilar från 2012?
Ger en polestar skillnad i både vanligt automatläge eller bara i sportläge?

De har ff kampanj för all AWD (2005-2015) resten av året (6900:-)
av mikebike
Tenn skrev:
mikebike skrev: Nej, växellådan påverkas inte på de "gamla" modellerna. Jag skulle gärna se att den höll i växlarna ytterligare 500 rpm eftersom T6 får ett märkbart tillskott över 5750 rpm. Jag har frågat Polestar om de inte kan släppa en uppgradering för de gamla automatlådorna också, men det är inte aktuellt.

Menar du att växellådan/växelpunkter/gear hold inte påverkas ö.h.t. med Polestar på bilar från 2012?
Ger en polestar skillnad i både vanligt automatläge eller bara i sportläge?

De har ff kampanj för all AWD (2005-2015) resten av året (6900:-)
Polestars optimering för gamla motorgenerationer är en ren chiptrimning, på samma sätt som från andra leverantörer.
Automatlådan är oförändrad. V60 Polestar har annorlunda programmering av automatlådan, och jag försökte alltså köpa denna uppgradering av Polestar. Det var dock ingen produkt man ville/fick marknadsföra.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]