Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterh3
Hej , Min fru är inne på att köpa en s60 1,6 diesel drive e 2012 som hon har spanat in . (automat)
Vet inte mycket om dessa bilar själv, har en gammal v70 1998 som jag är helnöjd med
1,6 liters dieseln är den från peugeot eller Ford ?
Någon som har erfarenheter utav denna motor ?
Mvh/peter
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom det är en MY 12 bör det vara 115 hk motorn som har underhållsfritt partikelfilter. Motorn är en s.k. PSA motor som är licenstillverkad i Skövde.
Användarvisningsbild
av PaNi
SvenB skrev:Eftersom det är en MY 12 bör det vara 115 hk motorn som har underhållsfritt partikelfilter. Motorn är en s.k. PSA motor som är licenstillverkad i Skövde.
Really? Då har jag lärt mig något nytt idag. Trodde bara det var de gamla femcylindriga motorerna samt de nya VEA-motorerna som tillverkades i Skövde. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.
av peterh3
Ok ! peugeot/citroen alltså , ja fransmännen är ju duktiga på dieslar o att den byggs och sätts ihop i Skövde låter ju tryggt
Tack för svar :)
av 1942
Ford var också med och utvecklade den motorn, så den finns också i Fordar. Jag har själv haft den motorn i en Citroën i 7 år, och tycker att den är en "pärla", som flera motorjournalister har uttryckt det. Nu har jag köpt en V60 med samma motor.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]