Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AllramEest skrev:Så här är det: Bilen är utrustad med adaptiv farthållare med full autobroms. I köer så följer bilen trafiken framför och sköter gas och broms själv även till stillastående (kö-assistenten). Alltså är bromsarna ihopkopplade med en massa automatik. När man bromsar till stillastående så känner man efter någon sekund att automatiken hjälper till och håller på bromsen. När man släpper bromsen utan att röra gasen tar det ca en sekund innan bilen släpper bromsen och börjar rulla igen.
Problemet jag hade var att ibland vägrade bilen att släppa bromsen hur länge jag än väntade. Det enda sättet att få rull på den var att trycka till på gasen vilket i vissa trånga lägen var opraktiskt. Men som sagt - felet verkar ha blivit fixat med hjälp av diverse mjukvaruuppgraderingar.
Även med adaptiv farthållare och autobroms, köassistent osv ska bilen aldrig hålla kvar bromsen, förutom då när köassistenten träder in som du nämde. Eller om bilen pallnitar själv.

Är felet helt avhjälpt förresten eller beter den sig fortfarande konstigt? Tänker när du skrev ovan att du vill att den ska bete sig som en vanlig automat...
Schmoyoho skrev:
AllramEest skrev:Så här är det: Bilen är utrustad med adaptiv farthållare med full autobroms. I köer så följer bilen trafiken framför och sköter gas och broms själv även till stillastående (kö-assistenten). Alltså är bromsarna ihopkopplade med en massa automatik. När man bromsar till stillastående så känner man efter någon sekund att automatiken hjälper till och håller på bromsen. När man släpper bromsen utan att röra gasen tar det ca en sekund innan bilen släpper bromsen och börjar rulla igen.
Problemet jag hade var att ibland vägrade bilen att släppa bromsen hur länge jag än väntade. Det enda sättet att få rull på den var att trycka till på gasen vilket i vissa trånga lägen var opraktiskt. Men som sagt - felet verkar ha blivit fixat med hjälp av diverse mjukvaruuppgraderingar.
Även med adaptiv farthållare och autobroms, köassistent osv ska bilen aldrig hålla kvar bromsen, förutom då när köassistenten träder in som du nämde. Eller om bilen pallnitar själv.

Är felet helt avhjälpt förresten eller beter den sig fortfarande konstigt? Tänker när du skrev ovan att du vill att den ska bete sig som en vanlig automat...
Jo det som verkligen kändes fel, alltså att den ALDRIG släppte bromsen efter pedalsläpp, är fixat. Däremot är det alltid så att den håller bromsen någon sekund efter att man har stått på bromsen en stund. Bilen beter sig helt enkelt inte som jag är van vid från andra automater. Min V70 har acc och autobroms och den beter sig inte så här.
Användarvisningsbild
av Momentum
AllramEest skrev:Bilen beter sig helt enkelt inte som jag är van vid från andra automater. Min V70 har acc och autobroms och den beter sig inte så här.
Saker och ting förändras med tiden, är ganska säker på att det är HSA som hjälper dig med bromstrycket en kort stund
Momentum skrev:
AllramEest skrev:Bilen beter sig helt enkelt inte som jag är van vid från andra automater. Min V70 har acc och autobroms och den beter sig inte så här.
Saker och ting förändras med tiden, är ganska säker på att det är HSA som hjälper dig med bromstrycket en kort stund
En bekants XC70 MY14 beter sig inte så här och tydligen inte hakan975:s MY14 XC60 heller. Har försökt få klarhet i om automatlådorna har HSA men det står inte svart på vitt någonstans. Men det låter väl troligt, får jag medge. Det är inte så att HSA använder någon lägesgivare för att veta om bilen står i lutning och då behåller bromstrycket?

Eller, kan det vara så att det är någon form av neutralkontroll, eftersom du skriver det händer när man stått stilla längre stunder? Jag har också varit med om att, någon enstaka gång, när jag stått stilla i läge D med foten på bromsen att jag varit tvungen att nudda gasen för att få rull på bilen. Numera lägger jag dock i N när jag står stilla längre stunder så jag har inte varit med om det mer.
Användarvisningsbild
av Rillee
När jag kör upp ur mitt garage så stannar jag precis utanför porten, lägger bilen i P, hoppar ut för att låsa garaget. När jag sedan lägger i D så flyttar sig inte bilen förrän jag nuddar gasen. Men detta händer inte varje gång ibland så börjar bilen rulla så fort som släpper på bromsen.
Rillee skrev:När jag kör upp ur mitt garage så stannar jag precis utanför porten, lägger bilen i P, hoppar ut för att låsa garaget. När jag sedan lägger i D så flyttar sig inte bilen förrän jag nuddar gasen. Men detta händer inte varje gång ibland så börjar bilen rulla så fort som släpper på bromsen.
Det eller liknande hände på mina förra V40 MY13 och V50 MY07 och händer ibland även på min nuvarande XC60 MY16 (6-vxl autom), men jag upplever det som att det "bara" är en tidfördröjning, innan den åker framåt. Inte att jag behöver gasa till något för att komma iväg, och oftast, om inte alltid när jag backat, kört fram, och backat igen, för att sekunden efter vilja köra fram igen (trångt i garaget).
Användarvisningsbild
av Momentum
Schmoyoho skrev: Har försökt få klarhet i om automatlådorna har HSA men det står inte svart på vitt någonstans. Men det låter väl troligt, får jag medge. Det är inte så att HSA använder någon lägesgivare för att veta om bilen står i lutning och då behåller bromstrycket?
HSA har ingen direkt koppling till automatlådan, jag har det på min manuella XC70 MY16 med S/S
Var också på min tidigare MY12 V70 automat - med S/S
Har det inte på min MY11 V70 automat - utan S/S

Så frågan är om det har ett samband med att man har S/S

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]