Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlE
Jag har noterat att bromsarna på min S60 T6 har betydligt större bromsar fram än bak.
Min fråga är om man kan sätta likadana stora bromsar bak som fram.
Kommer det att bli stor skillnad vid inbromsning?
Någon som har gjort liknande modifikation eller har erfarenhet av det?
Inget att rekommendera. Jag lovar dig att Volvo har både räknat på och testat bromsbalansen åt dig.

På en framtung bil och med viktförskjutningen som blir vid inbromsning så är det fullt normalt med större bromsar fram än bak.
T.om. polestarbilarna har ju orginaldimension bak, men med andra belägg. Så storleken lär gott och väl räcka till. Även om jag personligen vid provkörning av en polestar tyckte den kunde bromsat lite tuffare bak, men det är nog ordentligt utprovat.
Du har rätt uselt grepp på bakdäcken vid inbromsning, därav behövs inte stora bromsar. Det är samma effekt som att FWD alltid har uselt grepp. Vid acceleration roterar bilen runt sin tyngdpunkt och lägger extra vikt = grepp bak på bilen, samma med inbromsning fast tvärtom. Blir inte så tydligt på en bil som en MC. Bromsar du för mycket bak tappar du grepp på bakaxeln och livet blir väldigt jobbigt.
Precis som många nämnt redan, vid inbromsning så har du typ drygt 80% av vikten över framaxeln... Då behöver man inga jätte bromsar bak...

.
Ville bara korta min bromssträcka lite, verkar finnas bättre lösningar! ;)
av III
Bromsar bilen för mycket bak blir den svår att hålla kursen med. Jämför med en cykel med fotbroms och du låser bakhjulet. Jag har kört bil (läs pick up) där bromskraftsregleringen mellan frm/bak var ur funktion. Fullständigt livsfarligt i halka. Men ja det bromsade bra i låg fart. Volvos ingenjörer har säkert räknat och testat för att få det att fungera normalt. Tror inte vi andra kan göra det bättre även om det är lockande att tro att det blir bättre med olika modifieringar. Det är samma med de som byter frambromsar till större skivor/ok. Bromsar helt klart vassare men det är just det, då bromsar det för mycket fram och för lite bak vilket i praktiken kan försämra bromssträckan fast det känns briljant. En balansgång som få hanterar. Då pratar vi inte utmattning på bankörning vilket är ett annat problem som kan lösas med att styra kylluft och större skivor. Men blir de ändringarna bättre för vardagsbruk? Ytterst tveksamt.
Snackar vi vanlig körning så är det ju ändå friktion däck/vägbana som är dimensionerande. Att "låsa" ett däck klarar nog en rätt klen broms. I alla fall en gång. Att göra det gång på gång är en annan sak, men då snackar vi bankörning.
Är det inte mer en fråga om grabbar och dess leksaker?

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]