Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför? Inte ens lagligt som det normalt används då kraven inte uppfylls för att ha dom som positionsljus och då ersätta ordinarie posljus som sitter på bilen. Tipset är klipp av dessa kablar inne i strålkastaren eller skit i att koppla in dom. Inte ens "ballt" i mörker att se dessa lysa olagligt på bilar som ser ut som flygande tefat och missfoster samt lika idiotiskt som xenon i dimljus eller fulxenon i halvljuset oavsett om man byggt om till projektorlysen eller ej i tron att det skulle blända mindre med felaktig ljuskälla för konstruktionen.
Kravet på posljus på bil är är MAX 400mm in från sidan och MINST 600mm mellan ljuspunker som BARA får vara två till antalet och redan där fallerar det som dom flesta monterar dom och då skall ordinarie posljus kopplas ur också då man bara får ha två punkter framåt. Att sen dessa LED strippor lyser mera som DRL än posljus hjälper heller inte och förr fanns ju en "ursäkt" då det satt 5w glödis för att "värma glaset" så is inte byggdes på som flitigt användes när det åktes dit av dom som inte kan hålla sig inom lagens ramar.
Höjdkravet är placering mellan 350-1500mm om jag tolkar det rätt.
Vill du vara olaglig och ha strul med polis, lagen och bilprovningen så kan man ju tjuva på nån punkt som har tändningsstyrd plus på säkringsplinten under huven, fast jag skulle fimpa kabeln helt.
Ja trodde att lagen var borta i och med att DRL har tillkommit och detta kan ju tolkad som DRL. Det finns väl inte en jäkel som har skippat denna funktion på sina ljus om det är möjligt så att säga....
Ja har inget behov av det igentligen var mest intresserad av att nyttja en funkis som svensktillverkade ljus hade... oavsett så går det inte att sno från parken i en xc60 då systemet bryter kretsen för lastavvikelse.
johanisback skrev:Ja trodde att lagen var borta i och med att DRL har tillkommit och detta kan ju tolkad som DRL. Det finns väl inte en jäkel som har skippat denna funktion på sina ljus om det är möjligt så att säga....
Ja har inget behov av det igentligen var mest intresserad av att nyttja en funkis som svensktillverkade ljus hade... oavsett så går det inte att sno från parken i en xc60 då systemet bryter kretsen för lastavvikelse.
DRL är endast godkänt på bilar med helbilsgodkãnnande i EU, det är inte lagligt på andra bilar. Du kan med andra ord inte eftermontera det.
Hertsh skrev:
johanisback skrev:Ja trodde att lagen var borta i och med att DRL har tillkommit och detta kan ju tolkad som DRL. Det finns väl inte en jäkel som har skippat denna funktion på sina ljus om det är möjligt så att säga....
DRL är endast godkänt på bilar med helbilsgodkãnnande i EU, det är inte lagligt på andra bilar. Du kan med andra ord inte eftermontera det.
Jopp, du får eftermontera DRL OM armaturen är e-märkt som DRL, tex Philips, Osram mfl "piratvarianter" liksom Volvos XC70/V50/XC90 osv. som kan monteras på äldre bilar. Jag har bytt dimljusen jag använt 1gång helt lagligt mot XC70 DRL som används dagligen och bilen är helt laglig med dessa OM jag har bakljusen påslagna vilket är krav vid eftermontering då DRL i dessa fall klassas som varselljus med andra krav. Dock ser jag ingen anledning att mörka baken på bilen oavsett om jag får det eller inte för syns jag inte så finns jag inte i trafiken.
Vad som INTE är lagligt är att följa installationsanvisningarna utan att kritiskt granska dessa och koppla ur parkeringljus, halvljus bakljus osv så att automatiken "fungerar" men ändå inte då DRL då skall släckas helt vilket inte alltid är fallet vid eftermontering då DRL vid eftermontering inte är DRL längre utan "bara" varselljus med dom krav som dessa medför. Bilprovningen kommer inte anmärka om monteringen följer placeringsmåttena och e-märkning följs och det hjälper att ha bil som har DRL från fabrik då det tar 5 minuter att fixa DRL från fula dimljus med olagliga LED lampor i.

Bara för mindre smarta filurer kopplar in dessa och 25 miljoner extra ljuspunkter i fronten så blir det inte mindre fel och mer lagligt för det då två fel aldrig blir ett rätt.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]