Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Tänkte. för att kunna stödladda batterit under vintern koppla in den batteriladdare, som har en snabbkoppling. Enligt tillverkar instruktioner så kopplar man bara till PLUS och MINUS pol, sedan klart.

men sedan läser jag detta på http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... minuspolen

Volvo har idag BMS (Battery Monitor Sensor). Man ska ansluta en fast monterad snabbkoppling till bilens pluspol på batteriet men till bilens minuskoppling i karossen, inte till batteriets minuspol. Anledningen till detta är att om man kopplar CTEK minus till batteriets minuspol så tolkar BMS det inte som att bilen får någon laddning från CTEK.

Hur har ni andra gjort?

Mvh
Rickard
Kopplade enligt diskussioner här på forumet min CTEK:s snabbkoppling till batteri plus och bilens minuscentral i karossen - i andra ändan av jordkabeln. Fast hur BMS kan märka någon skillnad begriper jag inte ??:-/

Sökfunktionen ger flera trådar om detta;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... eriladdare
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag köpte en CTEK (MSX5.0) laddare och en snabbkoppling att köra in 12V uttaget för att ladda den vägen. För att slippa öppna motorhuven och hålla på med batteriklämmor.

Så här står det på CTEK's hemsida angående snabbkopplingen:

"COMFORT INDICATOR Cig Plug är en kombinerad snabbkoppling och indikator, som underlättar laddning. Perfekt för att kontrollera batteristatus och ladda batteriet genom fordonets 12 V-uttag. Passar alla 12 V CTEK-laddare upp till 7 A.

COMFORT INDICATOR Cig Plug är en universalmodell som passar både 12 mm- och 21 mm-uttag.

Anm: Uttaget måste vara spänningssatt även när tändningen är avslagen."

Uttaget i bakluckan är ju alltid spänningssatt på min V60. Tycker att detta är en mycket bra lösning.

Vänliga Hälsningar
Lars
tjus skrev:Jag köpte en CTEK (MSX5.0) laddare och en snabbkoppling att köra in 12V uttaget för att ladda den vägen. För att slippa öppna motorhuven och hålla på med batteriklämmor.

Så här står det på CTEK's hemsida angående snabbkopplingen:

"COMFORT INDICATOR Cig Plug är en kombinerad snabbkoppling och indikator, som underlättar laddning. Perfekt för att kontrollera batteristatus och ladda batteriet genom fordonets 12 V-uttag. Passar alla 12 V CTEK-laddare upp till 7 A.

COMFORT INDICATOR Cig Plug är en universalmodell som passar både 12 mm- och 21 mm-uttag.

Anm: Uttaget måste vara spänningssatt även när tändningen är avslagen."

Uttaget i bakluckan är ju alltid spänningssatt på min V60. Tycker att detta är en mycket bra lösning.

Vänliga Hälsningar
Lars
Det där låter verkligen smidigt, ska jag kolla på. Mitt uttag i bakluckan är ju också alltid späningsatt.

Mvh
Rickard

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?