Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är inne på min andra V60 D4 VEA och känner inte igen funktionen som beskrivs ovan

Motorn stoppar inte innan bilen står helt still, och då är styrservon fortfarande aktiv , servopumpen är ju eletrisk och fungerar som vanligt "under stoppet"
Så är det på min -15 och var så på -14 :shock: :shock:
Verkar som Volvo programmerat bilarna annorlunda nu? Mina två V60 har inte stängt av motorn alls om ratten varit det minsta vriden.
Cellen85 skrev:kan det ha och göra med om det är manuell eller automat?
Min ena var automat, den andra manuell. Båda har dock varit av tidigare årsmodeller MY11 och MY12.
Har samma i min bil. D3 automat med elektrohydrauliskt servo.
Tycker dock det är en vanesak, men förstår att man kan ogilla det.

Det är dock så det är konstruerat, detta servo kan dra upp emot 80A om man vrider på ordentligt, dubbelt så mycket som de nya elektromekaniska. Vid riktigt ogynsamma förhållande och när motorn återstartar så skulle belastningen kunna bli för hög på supportbatteriet.

Däremot om motorn skulle stanna av andra anledningar eller om ni slår av tändningen i högre fart kommer servot fortfarande vara igång.

De med elektromekaniskt servo kommer alltid ge assistans så länge tändningen är på.
Min bil tar ingen hänsyn till hur ratten står eller ens om jag vrider för kung och fosterland, motorn startar ändå inte. Endast om jag trampar ner koppling eller börja rulla så smått, >2km/h eller nåt sånt.

Faktum är att min bil inte hittar många ursäkter att inte aktivera S/S så länge man är bältad och det inte är minusgrader ute. Det är i stort sett bara vid regenerering (några ggr/tank) eller laddning av batteri (vilket endast skett vid över veckolånga stillastående sen jag börjat arbetspendla 3 mil åt varje håll).

Hade en lånebil (V60 D3 automat, vet ej MY) som aktiverade S/S en (1) gång under 2 dagar!
perhall skrev:
I Audin måste man trycka lite extra hårt på bromsen för att S/S ska gå in, är det så på Volvon också?

Har en kompis som har automatare-Audi och han visade mig det du beskriver. Smartare funktion då man kan välja själv när man vill aktivera start-stopp. På Volvo är det INTE så - vilket faktiskt är riktigt STÖRIGT. Det går att stänga av funktionen, men bara för aktuell resa - inte permanent. Men att Volvon stoppar bilen för minsta lilla stopp (någon går över gatan, man stannar till vid väjningsplikt etc är en riktigt dålig funktion - jag undrar hur bra startmotorn mår av detta efter några år...

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?