Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av väsby_lasse
Bytte till s-däck igår (tidig vår) på min V60 D3 MY12 1a ggn.
Använde originaldomkraften efter modifiering.

Sågade bort pinnen man vevar med o då finns det en utvändig 6kant 16mm på den gängade axeln
som går alldeles utmärkt att använda istället med hylsa o spärrskaft eller varför inte borrmaskin

Se till att ni har en hylsa 16mm med 1/2" 4 kantsfäste det är lättare att få tag i en
förminskare för att anpassa till borrmaskinen.(utvändig 1/2" 4kant -1/4" 6kant)

Detta fungerar fantastiskt bra o känns säkrare än att försöka hitta en bra lyftpunkt
för garagedomkraften,(min var för hög o gick ej inunder).Det är mycket plast under
som man inte av misstag ska lyfta i.
Lycka till
Lasse
av svensen
Screen Shot 2015-03-11 at 10.19.18.png
Screen Shot 2015-03-11 at 10.19.18.png (216.16 KiB) Visad 1681 gånger
Pcwr skrev:Hej,
ni som använder garagedomkraft vilka lyftpunkter använder ni?
Som anvist i instruksjonsboken:

If a garage jack is used to lift the vehicle, it should be placed:
Front: under either of the two reinforced areas under the front section of the vehicle, not under to jack attachment points (the outermost points shown in the illustration).
Rear: Under the jack attachment points.
Ensure that the jack is positioned so that the vehicle cannot slide off it. Always use axle stands or similar structures.
av least
Men hur gör du om du får punktering ute på vägen? Har du alltid med dig spärrskaftet eller blev det kvar hemma? :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag vet inte ens hur jag ska göra vid vägkanten om jag skulle få punka.
Förr hade jag med ett teleskopskaft, originaldomkraft och ett pumpat reservhjul.

Kompressorn i skuffen har jag i alla fall provkört... känns lite så där... ett reservhjul måste finnas på skroten.
av väsby_lasse
Hej
I min V60 D3 MY 12 finns inget reservhjul
behöver egentligen ingen domkraft eller spärrskaft med mig men har det ändå tänkt att använda endast vid skifte av s/v däck
Ha Det
Lasse
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Finns det domkraft med i V60 MY14? Jag hittade ingen.
Min garagedomkraft kräver att jag skaffar en ishockey puck.Och sågar en skåra i mitten. Dumt av VOLVO att göra plåtkanten för nära lyftpunkten. Enda bil jag sett där man skadar bilen vid lyftning. Det blir minus där VOLVO.
av ridax
väsby_lasse skrev:Sågade bort pinnen man vevar med o då finns det en utvändig 6kant 16mm på den gängade axeln
som går alldeles utmärkt att använda istället med hylsa o spärrskaft eller varför inte borrmaskin
Bytte hjul förra veckan och provade din idé. Jag bankade och filade på handtagspinnen så att den gick att få ut ur hålet och kvar var en fin 6-kant (pinnen går att få tillbaka i hålet om man skulle behöva veva manuellt). Sedan tog jag skruvdragaren som fick hissa upp bilen. Otroligt bekvämt jämfört med att veva med pinnen.

Enda smolket i bägaren var att skruvdragaren (som jag i övrigt har tyckt varit stark och bra) inte riktigt klarade av att snurra runt skruven ordentligt. Klarade ungefär hälften, sedan fick den vila ett litet tag för att klara resten av vägen.
av väsby_lasse
ridax skrev:
väsby_lasse skrev:Sågade bort pinnen man vevar med o då finns det en utvändig 6kant 16mm på den gängade axeln
Bytte hjul förra veckan och provade din idé. Jag bankade och filade på handtagspinnen så att den gick att få ut ur hålet och kvar var en fin 6-kant (pinnen går att få tillbaka i hålet om man skulle behöva veva manuellt). Sedan tog jag skruvdragaren som fick hissa upp bilen. Otroligt bekvämt jämfört med att veva med pinnen.

Enda smolket i bägaren var att skruvdragaren (som jag i övrigt har tyckt varit stark och bra) inte riktigt klarade av att snurra runt skruven ordentligt. Klarade ungefär hälften, sedan fick den vila ett litet tag för att klara resten av vägen.
Har samma problem med min skruvdragare,kör så länge den orkar o fortsätter sen med spärrskaftet o gör lika på alla hjulen.
funderar på att skaffa en modernare dragare ev.18V
Ha det
Lasse
av ridax
Undrar om man skulle våga sig på att använda mutterdragaren till att skruva på domkraften? Tyckte mutterdragaren var så väldigt snabb med att skruva i hjulbultarna så vågade inte riktigt låta den skruva på domkraften. Inte lika bra kontroll i mutterdragaren som i skruvdragaren.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]