Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
Har en V60 D3 2011 som nyss blivit lite fixad på olika sätt (bromsar som låg på och bytt topplock osv). I alla fall så hamnade bränsleförbrukningen på ca 6.1 enligt färddatorn efter ca en halv tanks blandad körning. Nu började helt plötsligt snittförbrukningen att smyga upp och har nu klättrat till 6.4. Undrar vad som kan vara troligaste orsak till detta (eftersom minst två saker ändrades ungefär samtidigt)?

1. Förut kom bränslet från Citti/Kiel/Tyskland, nu tankade jag på Jet/Ingo.
2. Bytte hjul från 235/40/18 ca 4mm mönster till 235/45/17 ca 7mm mönster
3. Bromas som börjat kärva igen
4. Kallare väder
5. Slumpen

Vad är "normal" snittförbrukning på instrumentet vid lite blandad körning?
Användarvisningsbild
av Perra83
Färddatorn kan du inte lita på.
Tanka fullt och nolla och kör som du brukar. Har du haft otur har du haft partikelfilter regenerering två gånger på den halva tanken som du har kört vilket medför högre förbrukning.
Fortsätt att vara lyhörd på vad bilen säger.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
I Tyskland upplever jag också mindre förbrukning. Finns nog någon tråd om detta.
av Lövet
Dieseln i Tyskland har högre energiinnehåll, det är fastslaget. Men skillnaden ligger ändå inom felmarginalen, färddatorn är verkligen inte så exakt att man kan lita på dess utslag centiliter för centiliter.

Den har inga sprintar och man ser inte kontakten i[…]

På en del andra bilar används förs[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]