Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur har det gått med det här?
Beställde du nån laddbox? Har du fått bilen? :)

Jag beställde en i förra veckan.. Leverans typ i början av dec... låååång höst i år!
Funderar på vad man ska fixa för installation. Försöker också hitta mer info om hur man kan säkerställa att man kan ta ut 16A på de ställen som verkligen har det.

Edit: Såg att det inte var så länge sen du startade tråden, så om du nu beställt gissar jag att du inte fått den är.. men det kanske börjar närma sig... :)
Nu snubblade jag över det här!
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 6/D6%20AWD

Enligt den sidan går det att ladda med 20A om man har rätt kabel och uttag! (En Typ2-kontakt)

Nån som vet nått mer om det och har provat?
Jag är lite nyfiken på ditt laddmönster Joel :-), du måste uppenbarligen ladda väldigt mycket när du tycker att det spelar så stor roll mellan de olika strömstyrkorna. Själv laddar jag nästan bara på natten och då kör jag ändå 10A. Hoppas du inte bor i en kommun med effektavgift :-).
Jag har ingen mönster än.. hehe.. leverans av hybriden i typ december.
Men, jag skulle vilja kunna ladda så snabbt som möjligt då jag ibland kommer hem efter att kört en sträcka där jag kommer ha slut på el, och ska iväg igen efter nån timme. Skulle jag då hunnit få i nån mil eller två vore det inte fel.
Har trefas hemma och eftersom huset har el-värme (men nu en värmepump som i allafall fått ner förbrukningen lite) så är det en skapligt stor huvudsäkring.

Också intressant om man faktiskt skulle kunna ladda ifrån trefas eller vissa publika laddare. Det finns ju en uppsjö i Stockholmsområdet, med alla möjliga olika kontakter. Jag blir inte riktigt klok.. :)
joel80 skrev:Enligt den sidan går det att ladda med 20A om man har rätt kabel och uttag! (En Typ2-kontakt)

Jag har inte provat men kontakten som Volvo visar är en CEE-kontakt 1-fas 230V. Om du har tillräckligt stora huvudsäkringar i huset är det inga problem att få ett passande uttag monterat av en elektriker som du kan dra 20A ur. Du ska under alla omständigheter se till att använda ett separat uttag som är anslutet direkt till elcentralen och som inte ingår i en lång gruppledning som är skarvad med topklämmor i takdosor och dyl. Likaså ska man se till att använda CEE-don om möjligt istället för vanliga vägguttag. Högt kontinuerligt strömuttag under lång tid är en brandfara pga dåliga anslutningar eller svaga kontaktfjädrar i uttag.

Hoppas du blir nöjd med bilen du beställt. Alltid roligt med ny teknik. Ska bli spännande att följa din rapportering.

EDIT: Efter att ha läst vad Volvo skriver har jag insett att kontakt "typ 2" är en särskild kontakt enligt IEC 62196 (IEC 61851) som ska anslutas i en kontrollbox. Mitt inlägg gäller inte denna typ av kontakt utan bara generellt för CEE-kontakter. Tipsen i mitt inlägg om gruppledning gäller även matning av kontrollbox.
För mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Camel skrev:
joel80 skrev:Enligt den sidan går det att ladda med 20A om man har rätt kabel och uttag! (En Typ2-kontakt)

Jag har inte provat men kontakten som Volvo visar är en CEE-kontakt 1-fas 230V. Om du har tillräckligt stora huvudsäkringar i huset är det inga problem att få ett passande uttag monterat av en elektriker som du kan dra 20A ur. Du ska under alla omständigheter se till att använda ett separat uttag som är anslutet direkt till elcentralen och som inte ingår i en lång gruppledning som är skarvad med topklämmor i takdosor och dyl. Likaså ska man se till att använda CEE-don om möjligt istället för vanliga vägguttag. Högt kontinuerligt strömuttag under lång tid är en brandfara pga dåliga anslutningar eller svaga kontaktfjädrar i uttag.

Hoppas du blir nöjd med bilen du beställt. Alltid roligt med ny teknik. Ska bli spännande att följa din rapportering.

EDIT: Efter att ha läst vad Volvo skriver har jag insett att kontakt "typ 2" är en särskild kontakt enligt IEC 62196 (IEC 61851) som ska anslutas i en kontrollbox. Mitt inlägg gäller inte denna typ av kontakt utan bara generellt för CEE-kontakter. Tipsen i mitt inlägg om gruppledning gäller även matning av kontrollbox.
För mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Tack.. det är trevligt att du är så kunnig.. även om det blir jobbigt i trådar när vi har olika åsikter. ;) (Du använder allt för mycket kunskap när du argumenterar.. man måste verkligen skärpa till sig i sin motargumentation!) :D

Jag kommer utnyttja "kontrollen" av elsystemet man får gratis från Vattenfall (som säkert vill sälja på mig nån väggmonterad laddbox) och sen kanske beställa en sån här:
http://www.ladduttag.se/shop/product/vi ... issan-leaf

Som jag tror är "rätt".

Eller så kör jag "bara" på 13A och låter elektriker sätta upp ett uttag på en separat fas vid garaget. :)
joel80 skrev:Tack.. det är trevligt att du är så kunnig.. även om det blir jobbigt i trådar när vi har olika åsikter. ;) (Du använder allt för mycket kunskap när du argumenterar.. man måste verkligen skärpa till sig i sin motargumentation!) :D
Jag försöker bara hålla mig till fakta. Därmed inte sagt att jag alltid klarar av att inhämta all info. Men det gör inte de som styr heller. Att vi har olika åsikter är väl bara sunt. Och även om vi har olika åsikter om elbilar/laddhybrider hindrar det inte mig från att se fram emot dina rapporteringar. Jag tycker alltid det är roligt med ny teknik.

..Lite irriterande dock att det inte är tom[…]

Backspeglar ändrar inställning

Eftersom det är höger ibland och vä[…]

"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]