Här kan du länka till intressanta filmer och bilder . Du kan även ladda upp bilder via Forumbilder.se

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
#738665
Jag har en 854 som jag haft en del år nu och den är väldigt bra på vintern. Fruktansvärt lätt att kontrollera, även om jag inte är en sån som tycker det är roligt att sladda. Men jag kan häva sladd lätt och det är riktigt bra.

Kan jämföra med till exempel Toyota Auris (hyrbil) där hela bilen vibrerade när ESP satte in och gjorde det totalt omöjligt att häva sladd. Rena turen att det gick vägen.

Kuriosa i sammanhanget är att vi hade en Honda CR-V i bekantskapskretsen ett tag som var på pappret en fyrhjulsdriven jeep. Den hade visserligen friktionsdäck som han ha påverkat, för den var närmast sämre på vinterväg, trots 4WD och ESP än vad min dubbdäcksförsedda 850 var.

En kul historia är när jag åkte upp på ett parkeringsdäck vintern 2009 (minns snömassorna då) som visade sig vara oplogat med 20-25 cm lössnö. Trodde jag skulle köra fast, men Volvon tuggade sig igenom snön och ut på andra sidan utan problem. Jag har faktiskt aldrig kört fast med den bilen.

Nu har den dock gått sin sista vinter, den är i så pass gott skick att jag tänkte spara den som hobbybil istället. Orginalentusiast helt enkelt. Frågan är bara vad man kan hitta på för ny bil sedan, andrabilen är en 940 med automat som knappast är lika bra på vinterväg.
av PTV
#738776
... och vilka 850 har inte ABS ... !?.
av SEpaket
#738777
PTV skrev:... och vilka 850 har inte ABS ... !?.
Nej, det är klart, ABS är ju standard.
av llesrof
#738910
Kunde du inte häva sladden på Toyotan bara för att den vibrerade? Eller vad menar du? På bilar med antisladdsystem är det väl till och med bättre att låta bilen häva sladden än att själv försöka. Risken är ju att man motarbetar systemet om man själv försöker kompensera.
av SEpaket
#738914
llesrof skrev:Kunde du inte häva sladden på Toyotan bara för att den vibrerade? Eller vad menar du? På bilar med antisladdsystem är det väl till och med bättre att låta bilen häva sladden än att själv försöka. Risken är ju att man motarbetar systemet om man själv försöker kompensera.
Bilen vibrerade så till den milda grad att jag tappade greppet om ratten. Det var väl kanske lite väl mycket vibration vid sladd. Jag har kört många andra moderna bilar, främst Volvo V50/V70/S60 och dessa har inte haft så jobbigt antispinn. Jag brukar beskriva upplevelsen i Toyotan med att sitta inuti en ringande mobiltelefon med vibrator. Hela omgivningen skakade alldeles för mycket.

Kanske var det fel på just den bilen, men det där var en upplevelse som gjorde mig negativt inställd till sådana system. Häva sladd har jag gjort vid tillfällen och det kan jag riktigt bra, jag tror inte en dator klår mig i det. Och nej, jag har aldrig varit ute och lekt, men kör man bil året om och pendlar på landsväg så släpper greppet då och då hur försiktig man än är.
av llesrof
#738924
När antisladd går in på min XC70 låter det mer än det vibrerar. Märks gör det definitivt. Det är snudd på att man slår huvudet i sidorutan. Jag har nog aldrig råkat ut för sladd eller släpp i andra fall än när jag medvetet provocerat fram det. Skulle vilja öva lite på det men det är rätt svårt på allmän väg om man är rädd om bilen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#738932
llesrof skrev:Jag tycker mest att det verkar korkat att köra så på allmän väg.
Precis. Snart kommer TS med en bild på bilen i diket. Hoppas denne och andra klarar sig oskadda i alla fall.
av Andis
#739599
JagRullarInteJustNu skrev:
Andis skrev:Fin video :-)

Har inte kört 850 så mycket.

Men har inte dtsc på min XC70 AWD så kan gasa upp den i ställ och göra fina ställ med den med. Med fin kontroll på dom. Lite kul att det går att göra ett ställ är väll som en karusell man blir aldrig riktigt vuxen.

Moralen i det hela.
Alltid bra att öva lite med på tomma områden så man har koll på bilen i ett skarpt läge om man får sladd utan att man vill ha det.

Har åkt lite med rally folk och Tjitt trodde inte det var möjligt att hålla en bil på vägen i så hög fart och halt. Grymt imponerad av dom som verkligen kan köra bil när det är halt, och vet hur man parerar ställ på glashala vintervägar.

Själva höll vi på när vi hade nya körkort och öva på stora tomma parkeringar sent kvällstid. Riktigt kul minnen. Synd att gänget är så upptagna med familjer nu mer så det är ytterst sällsynt att hamna på sånt nu för tiden.

Var rädda om varann på vägarna
Med vänlig hälsning,
Andis
Tack :P

Okej så det går att stänga av dstc på XC70 då? För på min S60 går inte det att koppla ur. Lite synd, men jag måste säga att antisladd systemet är jäkligt effektivt! Har testat lite grand och de har löst upp situationer en förare omöjligt skulle klara upp.

Håller med, Det sitter ju i ryggen hur man bör sig åt om man får sladd på tex underkylt så man har bättre möjligheter att klara upp situationerna (hände senast igår, läskigt!)

Det kan jag tänka! Hade velat testa på rally, typ grupp E eller liknande så man ändå har råd ^^ Vad för bilar har du åkt med då som gått som rallybilar?

Haha du får hänga med oss när de är snö ute så minns du hur det är att vara 20 igen! :D
:-) säg att du bor hyggligt nära Stockholm !
Hänger nämligen gärna med en sväng när ni ska ut och sladda :-) sånt är alltid kul :D

Har ni varit ute och sladdat något?



Dtsc har inte det alls på min Xc70 gick tydligen att få 04 or utan det eller om det inte kommit ännu då har inte riktigt förstått hur det gick till att min inte har det alls ingen knapp alls till att stänga av något sånt system.

Ja har du chansen att testa på något rally tycker jag absolut du ska göra det. Tror man har lika kul i en enklare bil mot liknade bilar som man har i ett riktigt full blod.

En av mina mest gas glada kompisar. Han fixa till en Opel manta med 3.0 6a från en omega och massa annat med hjuluphängningen och annan styrväxel som gjorde att det var jätte litet ratt utslag för att vrida fult på ratten. Den bilen åkte han mest på asfaltsbana med. Men han ställde även upp i lite mer privat anordnade grusvägar rallyn med den. Och den var riktigt kul lätt underbart när 6an kom in i efterdrags registret och rörde på sig rätt friskt för billiga pengar.

Sen har det varit lite alla möjliga test körningar jag åkt med en gång med en BMW 3 serien 4 hjulsdriven när det gick runt 100 knyck på is belagda grusvägar, med stora ställ genom kurvorna så det bara spruta is om dubbarna på däcken. Det lyckades jag ta ett kort på när han kom genom en av kurvorna när man ser hur det spinner för fullt.

Audi UrQuatro har jag åkt med en hel del på upplogade is banor med rallydäck på. Rejält trimmad också lite dyrare bil vall att hålla på med men gick rejält piggt trots att det bara spruta is om bilen som den rev upp. Han har kvar den ännu men jobbar så mycket att han sällan hinner åka med den. Inget för allmän väg heller utan endast en banbil.

Ja sen var vi på Nürnberg ring för några år sen och åkte Audi A6 3,2 quatro riktigt kul.

Med vänlig hälsning,
Andis

https://vparts.se/se/volvo-850/reservdelar/motorde[…]

Smuts mellan givare och lager? Felaktigt avst&arin[…]

Givaren på bakaxeln är ju klassikern, s[…]

+1 på "lennarte". Mätaren g&[…]