Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slezii
Har fått något fel på bloetooth kopplingen, om telefonen ringer och jag svarar så hörs det väldigt tyst i bilstereon, hjälper inte att öka volymen, även ringsignalen i stereon är tyst. Jag tror att ljudet kommer från en enda högtalare men lägger jag på telefonen så fungerar stereon precis som det skall och alla högtalarna är igång. Har kollat felkoder med min dice men det finns inga felkoder. Har både iphone och android och det blir samma med båda så jag tror inte att felet ligger i telefonerna.
Kan man göra någon inställning eller återställning av mjukvaran till bluetoothenheten med dice-n eller har ni någon ide om vad det kan vara?
Med vänlig hälsning, Slezii
av Slezii
Nu har bilen varit på verkstad, nyaste mjukvaran nerladdat men felet är kvar! Nu kom jag fram till att det är samma fel även ner navigationen skall dämpa radion. Är den någon som vet hur den här dämpningen skall fungera? Det blir alltså mycket svag ljud både från telefonen och navigationen, radion dämpar men ljudet blir mycket svagt och lägger man på luren så går radion precis som det ska.
Användarvisningsbild
av xerent
Det är inte headset-högtalaren som är trasig då? Headsetet använder väl inte samma högtalare som stereon, utan en som sitter i taket ovanför vindrutan på vänster sida.

Annars vet jag att headset-volymen är ett återkommande problem på tidiga S80N/V70II modeller:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=26510
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=24665
som exempel.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det som sitter i taket på vänster sida är mikrofonen. Högtalarna är samma som för stereon.
Användarvisningsbild
av xerent
SvenB skrev:Det som sitter i taket på vänster sida är mikrofonen. Högtalarna är samma som för stereon.
Tack för klargörandet :)
av Slezii
Äntligen fungerar min bluetooth igen! Tre månader efter första inlämnandet och 7500 fattigare men volvo hittade att högtalarna i frammdörarna var kass. Dem fungerade med radion men inte med bluetoothen, de går visst på olika frekvenser! Är lite besviken att högtalare i en Volvobil inte håller längre än ett par år men vad skall man göra! Hoppas detta hjälper andra som råkar ut för detta felet. Kan tilläga att högtalarna kostar 2162 kr/st
av Elmeholt
Vilken modell av stereo har du då? Skulle byta på min gamla HP, de kostade 400:- nånting styck.
Användarvisningsbild
av Toson
Det här verkar vara lite som mitt problem i en tidigare tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... on#p793634

Det låter som det beskrivs här med den dåliga volymen med telefonen på handsfree, knappt hörbart på högsta volym och dålig ljudkvalitet i telefonen med handsfree men helt normalt bra ljudvolym i luren???
Kan det verkligen vara högtalarna?????
Vad hade man för ursäkt att byta högtalare för dom pengarna? Kan man konsultera en "Bilstereo firma" för att utröna om det skulle vara idé att byta högtalare i dörrarna, för "opartiskheten"?
Vad skulle det vara för fel på högtalarna om det bara är dåligt ljud i telefonen. Visserligen är det inte nåt supersound i stereon, men skillnaden är påtagligt stor,
//Toson
av Slezii
Nu fungerar det precis som innan felet uppkom så det är ingen tvekan om att det var högtalarna. Jag har fått förklarat att handsfree delen använder annan frekvens än radion och därmed fungerar det bra ner man har radio men vid handsfree samtal så fungerade endast mitten högtalaren och darför var det dåligt ljud! Sedan hur det blir 7000 kr +1400kr vid ett tidigare inlämning vill jag inte ens gå in på, varenda gång jag lämnar in bilen försöker de blåsa mig. Efter att ha hamnat hos verkstadschefen och förklarat att fakturan stämmer inte så slutade notan på 5100 kr! Men jag har kollat och högtalarna kostar 2100 kr/st och man får riva dörrsidan men det finns guider på hur man gör så man kan komma lite billigare undan. Vet inte om det är jag som har otur eller om det är vanligt på volvoverkstäder men varje gång jag har bilen inne försöker de blåsa mig på ett par tusen kronor. Senast värmaren inte startade så bytte de batteri och ville ha 10000 kr, när jag talat om att bateriet var bytt för 8 månader sedan så den måste vara i garanti sa de att det inte är fel på min gamla så den skall sättas tillbaka. Jag trodde inte att såna saker får förekomma på en volvofirma men,men....
Slezii
Senast redigerad av 2 Slezii, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Toson
Jo, det stämmer nog att det bara kommer telefonljud från mitten, verkar det som.
Men hur i hela ..... kan det vara så? Någon annan som kanske kan förklara. Jag hajjar inte hur den tekniken funkar.
Måste kolla lite mer hur allt låter och var det låter. Är det bara att byta högtalare, så kan väl "vemsomhelst" bara byta dom oavsett vad dom kostar, eller är dom också så speciella att bara Volvoverkstan kan byta?
//Toson

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]