Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej!

Sitter och funderar på att byta bil. 2,5FT är ett alternativ. Dock måste man ju enligt min mening vara skeptisk till denna motor.

Det finns två alternativ: Köpa en bil som rullat mindre än 9 000 mil. Eller köpa en som har rullat mer än 9 000 mil.

Frågeställningarna som kommer upp är då följande:

Säg att du köper en bil som rullat exempelvis 7000 mil. Ja , den lite större 6000 milaservicen är gjord. MEN. Om 2 000 mil kommer ventiljustering för 10 000 kr(?). Inte så roligt.

Okey...köp en som rullat exempelvis 10 000 mil där någon service är gjord efter 9 000 mil. Problemet löst? Njaa..... Läser man på det här forumet verkar det väldigt osäkert att ventiljusteringen är gjord trots detta. Dels verkar inte verkstäderna riktigt veta om det ska göras eller inte - och jag kan tänka mig att varken verkstad eller kund tycker det är speciellt roligt med en ruskigt dyr mellanservice. Personligen skulle jag tvekat att kosta på den dessa summor. Dels kan jag ju aldrig veta innan jag köpt bilen om denna servicen är gjord - om det då exempelvis finns kvitton eller att det är tillgängligt hos Volvo centralt.

Således blir det inte bra hur man än gör - och ska man köpa en bil som rullat mer än 9 000 mil blir det således att leka detektiv för varje unikt objekt. Knappast värt arbetet. Å andra sidan är det ju synd om det ska behöva bli en 2,0F igen.....=) Men i mitt tycke verkar det väldigt vanskligt att köpa en 2,5FT även om 9000 mila-stämpeln sitter i boken... Håller ni med? Och ja, jag pratar om 2010 års modell och framåt.
Användarvisningsbild
av joel80
Men köper du hos en handlare kan du väl se till att få en garanti eller något bevis på att det är gjort? Alternativt kräva att dom gör det innan köp.
Användarvisningsbild
av sthlm
Har du funderat på att alla ägare är olika och att vi alla sköter våra bilar olika?

Ägare 1: 7000 mil
Skiter i allt och första tvätten någonsin sker vid försäljningen. Service sker hemma med en 100sek stämpel från Kina som det står Bilia på.

Ägare 2: 7000 mil
Firmabil där ägaren kör normalt och långa sträckor och servicen sköts av auktoriserad verkstad för vem bryr sig om verkstadskostnader när det är en firmabil? Verkstaden känner lukten av pengar och byter allt dom kan.

Ägare 3: 7000 mil
Taxi med korta stopp, ryckig körning och mycket gasa bromsa. Plåten är förmodligen utknackad minst 15 ggr för att likna en bil.

Du vet ALDRIG vad din bil kommer att kosta. Den kan dra 1l olja per 100 mil och den kan dra 0 och båda är normalt.

Lycka till i ditt bilköp.
Användarvisningsbild
av Vojje
joel80 skrev:Men köper du hos en handlare kan du väl se till att få en garanti eller något bevis på att det är gjort? Alternativt kräva att dom gör det innan köp.
sen har du ju ARN också :D
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. ska jag ta det som en peak? :D
Gott nog med ARN.. men i det här fallet vet jag inte hur mycket det skulle hjälpa om inte bilen har hövligheten att pajja ihop inom 6 månader för köp just p.g.a uteblivna ventiljusteringar.. Det är ju kanske inte så troligt.. :)

Men får man en garanti av säljaren och det sen visar sig vara falskt har man nog bra på fötterna att få det löst även om det gått något eller några år.
Då är det ju snudd på bedrägeri...
av s6025t
sthlm skrev:Har du funderat på att alla ägare är olika och att vi alla sköter våra bilar olika?

Ägare 1: 7000 mil
Skiter i allt och första tvätten någonsin sker vid försäljningen. Service sker hemma med en 100sek stämpel från Kina som det står Bilia på.

Ägare 2: 7000 mil
Firmabil där ägaren kör normalt och långa sträckor och servicen sköts av auktoriserad verkstad för vem bryr sig om verkstadskostnader när det är en firmabil? Verkstaden känner lukten av pengar och byter allt dom kan.

Ägare 3: 7000 mil
Taxi med korta stopp, ryckig körning och mycket gasa bromsa. Plåten är förmodligen utknackad minst 15 ggr för att likna en bil.

Du vet ALDRIG vad din bil kommer att kosta. Den kan dra 1l olja per 100 mil och den kan dra 0 och båda är normalt.

Lycka till i ditt bilköp.

Visst går det att köpa en stämpel för 100kr men serviceboken ska ju ha en arbetsorder o en signatur i fyllt oxå arbetsordern har ett nummer som går att spåra hos verkstaden om det är auktoriserad Volvoverkstad
av Droopy
# TS

Tycker det är helt överdrivet som ni resonerar innan bilköp, ska man hålla på och grotta ner sig sådär så kan man ju aldrig köpa någon bil, alla har en dyr service för el senare. Och dessutom rullar det med största sannolikhet bilar som aldrig fått den justerade och de rullar på iaf.

Det var ungeför samma snack på 850ins tid om vevaxeltätningen, kosta en halv förmögenhet att byta och den kunde börja läcka vilken sec som helst så 850 skulle man inte köpa alls.

Jag körde 1 6år innan den byttes och det kostade då ca 4k med koppling, inte gjort på Volvo dok, tror de skulle ha runt 7k.
Användarvisningsbild
av xerent
Vafalls, att leta bil är ju halva nöjet. När man väl har köpt en bil börjar man snart titta på andra igen. Det är nog hjärnfel på sådana som oss :roll:
av Droopy
Jo iofs, men det fins ju grader i helvetet.

mina grannar som nästan alla kör diesel undrade hur jag kunde köpa en V70 med ethanolspis och dessutom en 4a på 1,6 liter, den motorn kan ju aldrig hålla i en v70, det är ju en Ford utbrast en annan, Ethanol här uppe i kylan, går det? sa en tredje osv osv.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]