Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Efter en service, där mjukvaran i CCM (Climate Control Module) uppdaterats, upptäckte jag att timern till recirkulationen slutat fungera. Om man så vill (ställs in i Sensus - Klimatinställningar) kan man ha en timer aktiv, som stänger av återcirkulationen efter ungefär tio minuter. Men nu stängs den aldrig av.

Är det någon mer som har upplevt detta? Servicen gjordes i september, så det vill väl till att ni också gjort en sådan någon av de senare månaderna för att det ska vara relevant.
Tycks inte ha drabbat någon annan, och det är ju bra. Än så länge är de hos Volvo, både lokalt och i Göteborg, fullständigt frågande till varför detta fenomen uppstått på min bil.
Inte är det så viktigt heller, rent funktionsmässigt, men jag tänker inte låta dem komma undan med att förstöra något som har fungerat utan att de får rätta till det igen. Särskilt inte efter att ha fått uppmaningen från Volvos support till sin egen verkstad att "läsa bruksanvisningen, så ni vet hur det ska fungera". Det var inte det som vi behövde hjälp med.
Sådär, nu har de själva läst bruksanvisningen i Göteborg, så de vet hur det ska fungera. Ny programvara för klimatanläggningen finns nu tillgänglig igen, och laddades in idag. Nu fungerar det som det ska igen, fast med lite annorlunda tidsfördröjningar än vad det var innan. Det var förmodligen det som de skulle förbättra, och så programmerade de bort sig längs vägen. Lätt gjort, men det gör varken verkstäder eller kunder gladare med attidtyden "Ni är idioter, lär er hur det fungerar innan ni gnäller".
Användarvisningsbild
av Momentum
Ibland häpnar man över mjukvaran
Som exempelvis, då man tog bort automatisk start av bakrutetorkaren, ja då slutade Start/Stopp att fungera
Det byttes batterier, felsöktes hur mycket som helst, letades krypströmmar, onda andar och andra väsen

Jag har något som jag vet inte om jag orkar driva

Då man fjärrstartar dieselvärmaren, så fungerar den annorlunda än om man går ut och startar den, trots att det ska vara samma sak
Om man fjärrstartar, så stannar värmaren så fort man stänger av motor............
Om man inte trycker två gånger på fjärrstarten, då går den inte att stänga av i bilens menysystem, utan man måste använda fjärren
(om man vill stänga av tidigare än max gångtid)

Helt klart en "bugg"

Om inte allt fungerar på något annat sätt nu helt plötsligt, efter service
Det jag råkade ut för var ju en bagatell, funktionsmässigt sett, men jag vägrade låta dem komma undan med att vimsa bort en funktion utan att rätta till det efter sig.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]