Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter och tittar på V70II med 2.4D-motor och har hittat en my08 som gått 6300 mil, samt en som har gått 19000 mil. Skillnaden i pris är 60000 (169000 - 109000). Långmilaren har ny kamrem, vattenpump, vindruta, cylinderhuvud/topplock (med allt vad det innebär). Båda bilarna har full servicebok från Volvo. Samma utrustning på bägge bilarna. Frågorna jag har är vilken bil du skulle välja? Varför? Är priserna vettiga? Och hur lång är livslängden på växellådan i bilarna?
Tacksam för svar, kommer troligtvis köpa bil på torsdag så det är snabba ryck.
av Djinn
Var mest fundersam på hur länge växellådan lever. Eftersom motor är renoverad i långmilaren känns just växellådan som det stora frågecknet. Bilen för 169 kan ju vara mer sliten med tanke på att det låga miltalet troligtvis innebär att den mest körts korta sträckor med kall motor.
Beror helt på hur länge du har tänkt behålla bilen. Jag själv valde mellan en som gått 21 kilomil, samt en som gått 13 kilomil som kostade 25 kilokronor extra. Eftersom jag tänkte behålla bilen ganska länge så föll valet då på den dyrare bilen med färre mil. Nu är skillnaden i pris och miltal större för dig, så hur länge ska du behålla den? :)
Beror ju även på varför den är renoverad, misstänker att det är en ackomkompressor som orsakat denna renovering.
Lådan behöver du nog inte fundera på, har inte hört talas om lådras på dom manuella.
av Djinn
Då vi för tillfället har 2 barn och två hundar, och planerar fler barn så är det tänkt att ha bilen åtminstone 5 år, och köra ca 2000+ mil per år. Jag kommer dessutom byta jobb och det innebär troligtvis att antal körda mil kan öka, beror på om resor sker med egen bil mot ersättning eller lånebil från firman. Detta kan öka på med kanske ytterligare 1000 mil. Så 10-15000 mil tänkte jag köra bilen. Inser att lågmilaren i så fall enda alternativet. För att krångla till det ännu mer har de nu fått in en D3 my2011 som gått 8500 mil för 199000, och en som gått 13300 för 167500. Alla bilarna har identisk utrustning, förutom att den för 169000 har herrgårdspaket med automatisk öppning och stängning utöver business momentum. Borde det göra den mer attraktiv än de andra bilarna?

Cox, menar du AC-kompressor? Borde jag i så fall undvika den bilen menar du?
av oldtimersmc
Djinn skrev:Då vi för tillfället har 2 barn och två hundar, och planerar fler barn så är det tänkt att ha bilen åtminstone 5 år, och köra ca 2000+ mil per år. Jag kommer dessutom byta jobb och det innebär troligtvis att antal körda mil kan öka, beror på om resor sker med egen bil mot ersättning eller lånebil från firman. Detta kan öka på med kanske ytterligare 1000 mil. Så 10-15000 mil tänkte jag köra bilen. Inser att lågmilaren i så fall enda alternativet. För att krångla till det ännu mer har de nu fått in en D3 my2011 som gått 8500 mil för 199000, och en som gått 13300 för 167500. Alla bilarna har identisk utrustning, förutom att den för 169000 har herrgårdspaket med automatisk öppning och stängning utöver business momentum. Borde det göra den mer attraktiv än de andra bilarna?

Cox, menar du AC-kompressor? Borde jag i så fall undvika den bilen menar du?

De tidiga v70III (föreMY10) hade en ac-kompressor som inte va bra och när den skar så rök motorn
av Djinn
Tack för den informationen oldtimer, då blir det troligtvis bilen för 199 då.
Skönt att det bestämde sig självt till sist :-)
av oldtimersmc
Djinn skrev:Tack för den informationen oldtimer, då blir det troligtvis bilen för 199 då.
Skönt att det bestämde sig självt till sist :-)

Hoppas att du är nöjd Herrg är en helt fantastiskt tillbehör men det är inte allt
Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]