Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
DÅ var det snart dags att byta bil igen... Tyvärr får vi inte längre ta BiFuel längre då andrahandsvärdet enligt uppgift skall vara så katastrofalt att man får betala för att bli av med bilarna.

Då blir det ju en D4:a istället... Skiljer nästan inget i månadskost mellan V70 och XC70 (2WD) och jag saknar verkligen min gamla XC70 -03:a som var den skönaste bilen jag haft så här långt...

Bra! En XC70 Momentum tar vi med Lastpaket, Driver Assistance, Klimatpaket, Sportpaket Pro och lite ljud.

Problemet är att det bara skiljer marginellt mot en XC60 med ungefär samma spec men man får lite mer lull-lull i XC60'n (Aktivt helljus gen II, panoramatak, avbländande ytterbackspeglar, mer?).. Det är dock en SUV på riktigt och jag tror inte jag vill ha en SUV.

Större bagage för barnvagnar och sånt i XC70'n med, men XC60'n känns ändå lockande, nyare, mer modern...

* ÅNGEST *

Hjälp mig tänka lite, snälla =)
Användarvisningsbild
av bem
Bäst är nog om du styr kosan mot närmaste Volvohandlare och provkör en XC60 t ex över en helg. Då får du tid att utvärdera om den kan passa Er familj och om lastutrymmet är OK eller för litet. Har en V70 själv och har svårt att tänka mig en bil med mindre lastutrymme än den när man nu är van. Brorsan bytte från V70 till XC60 (för han drar husvagn och ville ha AWD+automat och sitta lite högre m m) och jag har också åkt och kört en del i den. Går underbart och man känner sig trygg när man sitter lite upphöjt som man gör en en sån här bil. Men latutrymmet är inte mycket att hurra för (inte direkt litet men ändå), men fäller man ner ryggstöden blir det en annan femma förstås.

Lycka till med valet, ett "angenämt" val trots allt.

/Bo
Användarvisningsbild
av Nexus6
Hehe, tack för svar. Som du säger, ett angenämt val helt klart. Fick inte så mkt hjälp från sambon förut efter att visat henne "Bygg din bil" hos Volvo så kom hon fram till att hon gärna vill ha radar och en röd bil... Inte riktigt lika lätt om man är prylgalen....

Bra tips att låna en, tanken har inte ens slagit mig.

// Anders
av xerys2013
Personligen hade jag gått på xc70! Känner mer rejäl för mig.
Xc60 har idag blivit en allt för vanlig bil, körd av trötta ekonomichefer som inte uppskattar det där lilla extra.
Xc70 känns lite mer "äventyrligt och sportigt". Typ... Svårt o sätta fingret på det.
Sen har jag fortfarande inte lärt mig uppskatta nya faceliften till xc60, kan bara inte riktigt bli kompis med den än...

Att 70 sen lastar mer och enklare väger även det in som en rätt tung röst, då jag e rätt trött på att stuva in barnvagn o matkassar i ett rätt trångt bagageutrymme idag. Tänk att bara få ställa in allt o det ändå finns plats kvar :)
av Malmstroem
Bägge är bra bilar. Det handlar i slutändan om vad du vill ha.

Jag valde XC70 -- främst p.g.a. det mer lättutnyttjade bagageutrymmet.

Jag har full förståelse för de som tar XC60. Den är mer "riktig" SUV om det är det som tilltalar dig.
Användarvisningsbild
av Guligan
Nexus6 skrev:
Bra! En XC70 Momentum tar vi med Lastpaket, Driver Assistance, Klimatpaket, Sportpaket Pro och lite ljud.

Hjälp mig tänka lite, snälla =)
XC70 är trevlig, men fick kanske en inte fullt så lyckad facelift inför MY14. Intressant spec, men varför går du inte på Summum?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ingen av dom finns väl som klassisk röd, så frugan förlorar oavsett, eller iofs, båda finns ju i kärringröd aka vinröd metallic... .)

Det låter som XC70 är ett bättre val för dig, speciellt om du behöver köra massa barnvagnar och verkligen uppskattar XC70'ns större bagage.
Användarvisningsbild
av Guligan
XC60 finns som röd om man går på R-versionen, och det är ingen kärringbil om uttrycket tillåts... :wink:
Ska man ha en röd XC70 så får man leka brandmästare när man beställer bil, för räddningstjänsten har ju lyckats beställa dem lackerade i klassiskt röd.
Jag är oxå lite besviken på xc60:ins facelift i vanliga utförandet, men med r-design tycker jag den är riktigt fet. Plus att dom tagit bort en del av dom snyggaste valmöjligheterna i inredningen! XC70 tyckte jag va lite till facelift men nu när jag såg en ny sån i seashell beige med dom nya DRL- lyserna, den såg riktigt bra ut. :)
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]