Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har väl kommit så långt i mina bilbytarfunderingar att det blir en V70, XC60 har stått högst upp på vill ha-listan men de är för dyra.

Som det ser ut nu är det D5 AWD som det blir, var inne på T6 ett tag men kör för mycket för att åka törstig bensinare.

Vad är fördelarna och nackdelarna med dessa MY's?
MY12 är förstås dyrare, har dock den nya instrumentbrädan med dubbla utblås på framrutan.
Har för mig att jag sett något om att singelutblåset på MY11 som dessutom inte sträcker sig över hela framrutan inte fungerat så bra, pendlar man som jag runt 15 mil 5 dagar i veckan ska sånt fungera utan bekymmer. Ska alltså ha en tendens att imma igen framrutan, stämmer det?
När var det gen 5 av haldexen kom, MY12 eller 13?

Utrustningsmässigt verkar det inte skilja så mycket, Momentum för MY12 innehåller iofs ABL och HP med 5" samt BT. För MY11 ingår HP och ABL i teknikpaketet och BT i Momentum. HP och BT är krav på utrustningslistan då dessa inte går att göra något nämnvärt med i efterhand, minst momentum när det gäller paketen. Elbaklucka verkar ju onödigt men samtidigt riktigt bra, antar att det är en sån funktion man inte riktigt vill vara utan om man en gång haft det. Någon annan utrustning att tänka på?

I grund och botten är jag inställd på en MY11 mest pga att de ligger bättre till pengamässigt, men är framförallt enkelutblåset på instrumentbrädan som oroar mig.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Bosa skrev:Har för mig att jag sett något om att singelutblåset på MY11 som dessutom inte sträcker sig över hela framrutan inte fungerat så bra, pendlar man som jag runt 15 mil 5 dagar i veckan ska sånt fungera utan bekymmer. Ska alltså ha en tendens att imma igen framrutan, stämmer det?.
Tyvärr stämmer det åtminstone delvis. De nedre hörnen har en tendens att imma igen vid viss värderlek. Det är inte så ofta men det händer. Kan delvis fixas genom att manuellt sätta på max fläkthastighet och max värme/avfuktning men det dånar rejält då. Men siktfältet brukar vara fritt från imma. Torkarna har en tendens att bli som isklumpar vid viss värderlek med kallt väder med många minusgrader och om vägen är saltad. Heller inte så ofta det händer men det är irriterande. Den förra bilen V70N fungerade bättre i detta avseende. Men jag skulle inte avstå från att köpa en MY11 bara för detta problem om det i övrigt är "rätt" bil. Så stort är inte problemet.
av LasseL
Håller med Camel, det är sällan ett problem med imning för mig i alla fall.

Då är det nog större skillnader på infotainment.
MY12 har ju Sensus-systemet och därmed också en extra "bubbla" på instrumentpanelen.
(Och slipper skärmen som kommer upp om man har navigation eller back-kamera.)
Användarvisningsbild
av Bosa
Med nuvarande V70N får jag ibland trycka in knappen för att köra defrostern på framrutan vid vissa väderlekar men då är det ganska extremt i regel, typ underklyt regn, snöfall i rätt(fel) temperatur eller liknande. Är det lite kallare, 30-40 minus, kan man ibland få ge en extra skjuts på framrutan också men det funkar oftast att köra på auto vid de temperaturerna då fläkten jobbar ganska friskt ändå.
Låter som att man får jobba lite mer aktivt med en MY11 mao, det där med torkarna bör jag klara mig ifrån om det är kombon kyla och salt som är orsaken då det inte saltas här. :)

Just infotainment-delen är inte en dealbreaker för min del, är säkert bra men är som sagt inget jag eftersträvar.

Tack för svaren. :)
av s6025t
MY12 D5 har lägre co2 o har 215hk mot MY11 som har 205hk så skatten o även förbrukningen är något lägre på en MY12 Haldex gen5 kom på MY13
Användarvisningsbild
av FWH
Jag har snart kört 9000 mil med min '11 och inte haft problem med imma.

I alla fall inte så att jag har tänkt på det...
av refbob
Utrustningsmässigt verkar det inte skilja så mycket, Momentum för MY12 innehåller iofs ABL och HP med 5" samt BT. För MY11 ingår HP och ABL i teknikpaketet och BT i Momentum. HP och BT är krav på utrustningslistan då dessa inte går att göra något nämnvärt med i efterhand, minst momentum när det gäller paketen. Elbaklucka verkar ju onödigt men samtidigt riktigt bra, antar att det är en sån funktion man inte riktigt vill vara utan om man en gång haft det. Någon annan utrustning att tänka på?

Hade en V70 My10. Nu har jag en xc70 13. Jag upplever som att ljudet är klart bättre i My 13 HP än vad den var i My 10. Det antar jag hänger i hop med nya infotainmentsystemet. Har hund och med EL-baklucka kan man stanna precis i den höjd man vill, är så nöjd! Det samma vid affären mfl när man har saker i händerna. En programmerbar dieselvärmare måste man ha. Jag har VOC. Trevlig liten finess. Men är det värt pengarna? Satsa på skinnklädsel.
Användarvisningsbild
av Bosa
Att man kan stoppa elbakluckan var som helst hade jag inte en aning om, har även jag hund så det låter som en ypperlig funktion. Herrgårdsvagnspaketet blev helt plötsligt ett krav. :)
av refbob
Bosa skrev:Att man kan stoppa elbakluckan var som helst hade jag inte en aning om, har även jag hund så det låter som en ypperlig funktion. Herrgårdsvagnspaketet blev helt plötsligt ett krav. :)
Kolla hur det är så det inte skiljer på de olika årsmodellerna. Det är då så på min My-13. Detta i kombination med de hundgaller Volvo har är toppen. Har mittdelare + öppningsbart galler på ena sidan. Mycket plats kvar att packa på. Välj vänster om du skall köpa nytt eftersom på My-13 sitter 12 voltsuttaget på höger. Hade uppskattat det till kylboxen i somras. (Jag ser då inte att man kan byta från höger till vänstersidan på gallret).
Användarvisningsbild
av Bosa
Kollade precis på spritmonitor för V70 D5 AWD 2010-2012, finns bara 5 i det spannet men den med lägst snittförbrukning ligger på strax under 0,82. Är de verkligen så törstiga eller är det helt enkelt gasglada förare?
Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]