Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Bussningarna byttes efter 14000 mil och vilken skillnad det blev. Har skrivits om dem tidigare.
Försämringen blir successivt och man vänjer sig vid försämringen.
Tidigare så fick man småkorrigera när den fjädrade i bakvagnen på vägen och på kurvig väg fick man småkorrigera i kurvorna. Den hade även tendens på sista tiden att vibrera i bakvagnen vid kraftig inbromsning, ungefär som med skeva skivor men mera "kraftiga" vibrationer.
Nu känns det som man fått en ny bil, det blev en stor skillnad. Hade glömt hur stabil den var tidigare på vägen innan den successivt blev sämre.
Så kolla bussningarna för är de dåliga så byt dem direkt, ni får en helt annan bil. Kostar 3500-4000:- gjort på verkstad då man även måste göra en fyrhjulsinställning, men var värt varje krona.
av olofgran
Instämmer. Byttes på min vid 27000 mil. Tyvärr var ena armens hål deformerat så även den behövde bytas. Liksom stötdämparna.
Min Peugeot 405 combi var dock värre. Nållagren som höll torsionsstavarna bak hade tostat bort hel så bakvagnen åkte dit den ville. Speciellt tråkigt på vintern i isspåren. Körde av vägen. Min son bytte mot mässingsbussningar med smörjnippel. Gick sedan 5000 mil till.
av mattish
Frågan är om man ska behöva byta bussningarna redan efter 6000 mil ? Undermålig kvalité på dom.
Min servicetekniker tyckte inte att det var dags riktigt än, men det blev en anmärkning på servicen..
av AndS
Kvalité kan verkligen ifrågasättas med all rätt och bevisligen ett konstruktionsfel då man har modifierad dem senare.
Mitt inlägg ville belysa att man inte ska åka runt med en bil som har dåliga bussningar då det försämrar väghållningen så mycket.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Min V70 -12 har fick med anmärkning på bakre bussningar på sin 6000 mil service.
Teknikern sa dock att de nog håller till nästa service (7000 mil), men att han kunde se
att gummit börjat släppa i kanterna.

Anser med att det är riktigt dålig kvalité och precis som AndS säger har de ju konstruerat om
dem så att de nya bussningarna som sätts in "troligen (?)" håller längre än 6000 mil.
Vad Volvo borde göra är att om de får in en bil med den gamla typen av bussning och bilen inte har
rullat så långt, vet inte vad normalt borde vara, men under 10 000 mil? så ska Volvo lägga en redig rabatt
på både nya bussningar och arbetet att byta dem, säg 50% för att de har haft en kass konstruktion.
av oldtimersmc
Ngn som vet hur man får tag på ett verktyg som inte kostar en förmögenhet så man kan byta själv?
av oldtimersmc
Sök på eBay.co.uk silent bering mounting tolv set fls100 kostar 408 pund, du kan även söka på youtube då får du se hur man använder en sådan på en mondeo = samma konstruktion.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]