Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Ett par gånger har jag tittat på vid servicen av min V70 -08. Då har jag noterat att man har en batteriladdare ansluten hela tiden.
Jag har i dagarna köpt mig en så kallad Smartladdare. I dokumentationen av laddaren framgår det att laddaren jobbar i fyra steg. Den har alltså ett program som innebär 1: Avsulfatering. 2: Bulk. 3: Absorbtion. 4: Puls. Hela laddningsproceduren beräknas ta 19 timmar.
Nu funderar jag på den laddaren som verkstaden ansluter, är det en modern Smartladdare eller en gammaldags "manuell" laddare?

Om det är en Smartladdare så hinner den ju inte ens med det första steget i laddprocessen innan bilen är klar.
På den verkstad som jag har sett detta kom laddkablarna tillsammans med några andra kablar från en "dosa" i taket så man såg inte själva laddaren. Bara att det var anslutet på batteriet.
Användarvisningsbild
av joel80
Alla smartladdare jobbar inte i 19 timmar.. jag har en Ctek och om jag inte manuellt väljer programmet rekonditionering så startar den laddningen.. sen märker den av hur pass bra batteriet är laddat och går över i underhållsladdning när det anser att batteriet är fullt.

Jag kan sätta på den laddaren på batteriet i bara några timmar om jag så vill.
av Rådlös
Det låter lite "smartare".
Det är ju så att det är "ofarligt" att avbryta en laddning av ett bly/syrabatteri om man av någon anledning behöver bilen till något. Och man kan därefter fortsätta laddningen (om det behövs?) Detta har jag läst innan det fanns Smartladdare, (ELFA-katalogen, Faktasidor). Därav min fundering.
Vissa torrbatterier däremot skall man ju inte avbryta laddningscykeln på. Dom skall ha sin tid. Vanligtvis 14 timmar.
Användarvisningsbild
av Toson
Då anledningen till att man har "laddningen" på under servicen enbart är för att "kompensera" att förbrukningen står på hela tiden och kunden slipper hämta en bil som inte startar efteråt, så är det väl en bra åtgärd?
Tror inte man har det som en service till ägaren att ladda batteriet, så man har ett fulladdat batteri när man hämtar bilen. Men det kanske finns nån som vet vad tanken annars är?
//Toson
av andy78
Sen det här med avsulfatering ska man ta med en nypa salt, det blir alltid en kapacitetsförsämring vid urladdat batteri.
Själv laddar jag alltid bilen minst 2ggr/år en gång nu i slutet av oktober innan vintern vilket förhindrar fräsning och sen minst en gång efter vinter när sommardäcken åker på.
Man ska inte vara rädd att ladda batteriet fullt ofta speciellt om man bara kör 2ggr i veckan och korta sträckor som jag.
nu igår så laddade jag det fullt 14h laddning på ett 110ah batteri, så den drar ändå rätt så mycket när den står och inte används.
Hade jag haft tillgång till eluttag så hade jag laddat det fullt minst 1 gång i kvartalet.
av s6025t
Toson skrev:Då anledningen till att man har "laddningen" på under servicen enbart är för att "kompensera" att förbrukningen står på hela tiden och kunden slipper hämta en bil som inte startar efteråt, så är det väl en bra åtgärd?
Tror inte man har det som en service till ägaren att ladda batteriet, så man har ett fulladdat batteri när man hämtar bilen. Men det kanske finns nån som vet vad tanken annars är?
//Toson
Anledningen till att de har laddare ansluten vid service är för att hålla konstant spänning på bilens elsystem när dom uppdaterar mjukvaror som ingår i serviceuppdateringen om spänningen blir för låg så kan det bli fel vid uppdateringen
Användarvisningsbild
av Toson
Då har man säkert INTE en "pulsladdare" typ CTech, där spänningen varierar och laddningen bygger på att den ska vara ansluten en längre tid, kan man tro?
//Toson
av Rådlös
S6025t: Det låter troligt. Jag minns en händelse från mitten på 00-talet. Den slogs upp stort i media. Volvo skulle demonstrera ett "anti krock-system" med automatisk broms. Pressen var inbjuden och skulle dokumentera. Provet startade, en fjärrstyrd bil började rulla mot något hinder. Meningen var att den skulle bromsa själv, men den fortsatte in i hindret.
Skadeglädje i media.
Dagarna efter kom ett pressmeddelande från Volvo. En haveriutredning kom fram till följande: Batterispänningen hade tidigare under installationen varit för låg. Därför misslyckades demonstrationen.
Finns detta systemet i dag?
Användarvisningsbild
av Momentum
Toson skrev:Då har man säkert INTE en "pulsladdare" typ CTech, där spänningen varierar och laddningen bygger på att den ska vara ansluten en längre tid, kan man tro?
//Toson
På "min" verkstad har man just CTech, men jag skulle tro att de även kan agera strömkälla förutom att vara laddare

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.