- lör 26 okt 2013, 23:13
#799649
Ett par gånger har jag tittat på vid servicen av min V70 -08. Då har jag noterat att man har en batteriladdare ansluten hela tiden.
Jag har i dagarna köpt mig en så kallad Smartladdare. I dokumentationen av laddaren framgår det att laddaren jobbar i fyra steg. Den har alltså ett program som innebär 1: Avsulfatering. 2: Bulk. 3: Absorbtion. 4: Puls. Hela laddningsproceduren beräknas ta 19 timmar.
Nu funderar jag på den laddaren som verkstaden ansluter, är det en modern Smartladdare eller en gammaldags "manuell" laddare?
Om det är en Smartladdare så hinner den ju inte ens med det första steget i laddprocessen innan bilen är klar.
På den verkstad som jag har sett detta kom laddkablarna tillsammans med några andra kablar från en "dosa" i taket så man såg inte själva laddaren. Bara att det var anslutet på batteriet.
Jag har i dagarna köpt mig en så kallad Smartladdare. I dokumentationen av laddaren framgår det att laddaren jobbar i fyra steg. Den har alltså ett program som innebär 1: Avsulfatering. 2: Bulk. 3: Absorbtion. 4: Puls. Hela laddningsproceduren beräknas ta 19 timmar.
Nu funderar jag på den laddaren som verkstaden ansluter, är det en modern Smartladdare eller en gammaldags "manuell" laddare?
Om det är en Smartladdare så hinner den ju inte ens med det första steget i laddprocessen innan bilen är klar.
På den verkstad som jag har sett detta kom laddkablarna tillsammans med några andra kablar från en "dosa" i taket så man såg inte själva laddaren. Bara att det var anslutet på batteriet.