Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pocke
Kan välja vad man kan köra på etanol el bensin? Det finns två trippelmätare T1 &T2!

Ny i Volvo världen!
Användarvisningsbild
av börne
Vet inte... har det i min 2.5T också... står det inget i instruktionsboken då? Själv har jag inte kollat då det inte varit nåt jag tänkt på.

Edit: Kollade i boken & det verkar helt enkelt bara vara 2 trippmätare.

Vill man kolla hur långt man kommer på en tank utan att nolla den på nr 1 kan man växla trippmätare & mäta hur långt det är mellan punkt a & b med nr2 utan att påverka nr 1 tex.

Bild
Användarvisningsbild
av bem
Vad två trippmätare är bra för?

Har en V70 med denna finess, T1 och T2 som jobbar oberoende av varandra.

Innan jag hade GPS naigator (i mobilen, TomTom Nordic) så använde jag trippmätarnaT1 och T2 en del för att hålla reda på hur långt jag har kört totalt vid en resa med T1 och den andra T2 för att kolla vid behov delsträckor. Man kan också använda bägge för delsträckor, T1 första sträckan, T2 andra sträcken, nollställa T1 och fortsätta nästa med den osv.

Man kan förstås använda trippmätarna på fler sätt t ex när man tankat fullt så nollställer man en av dem för att ha koll på hur många mil man rullat innan nästa tankning. Hålla reda på milen infor nån serviceintervall kan vara ett annat användningsområde för ena trippen och så har man den andra fri till nåt annat användbart.

Man växlar enkelt mellan T1 och T2 med snabbt tryck, och nollställning av resp trippmätare är enkelt också med lite längre tryck.

Enda jag använder trippmätaren till nuförtiden är att nollställa innan jag lämnar på service så jag ser att de kontrollkört bilen i sb med service.

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur kan du se det? Den nollställs ju när de nollar servicevarningen. Det gör de väl inte förrän de är färdiga och tillbaka på verkstaden
Användarvisningsbild
av bem
Ja du, nog har jag sett att den körts några km, senast vid 40000 milaservicen på min V70 -01 för några veckor sen.

/Bo
av oldtimersmc
bem skrev:Ja du, nog har jag sett att den körts några km, senast vid 40000 milaservicen på min V70 -01 för några veckor sen.

/Bo
Ca 55 m3 ren sprit skulle det ha gått åt allt18- 20 m3 diesel för den skutan du kollar på nu.
Användarvisningsbild
av bem
Tyvärr sätter man nog sina "spår" i miljön när man tänker efter hur många kubikmeter bränsle man kört upp i sina dar sen jag fick körkort för 35 år sen. Jag får nog skaffa el-bil snart och ladda från solcell el vindsnurra för att kompensera mig... :)
Men först står en snåldiesel på listan nu (är på jakt efter en V70 DRIV2 2012 Momentum). Min nuvarande V70 "långmilare" skall jag inte ha kvar såvärst länge nu, tiden går fort jag tycker inte det var så länge sen jag köpte den (ny).

/Bo
av Rådlös
Oldtimersmc: Du får nog uppdatera dig lite. Om du avser sjötransport av etanol så är det så här att någon etanol importeras inte från Brasilien längre. Den etanol som förbrukas som bränsle inom EU framställs också inom EU numera. Ungern och Polen bl.a odlar grödor för detta. I Frankrike och Spanien använder man dåligt vin som "mäsk". Även i Sverige odlas det grödor, men det är i sammanhanget en mindre del.
Men den fossila oljan, tror du den uppstår på tankstationerna? Och hur många människoliv och miljöer har offrats i Nigeria, Sudan, Somalia, hela Mellanöstern etc. etc. för att "oljan skall flöda ostört"?
På den tiden etanolen importerades från Brasilien gick sjötransporterna med ekonomiskt vinst. Trots det var literpriset vid ankomsten till Europa i storleksordningen 1,70 kr. Resten blev pålagor i vinst och politik. Vad är nettopriset respektive pålagor för fossilolja? Och vem tar hand om vinsten? (Vladimir Putin är bara en av vinnarna :evil: )
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]