Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter1964
någon som vet om jag kan höja släpvagnsvikten från 1800 til 2000 kg på min v70 ( 2,4d -10). det är ingen AWD
Användarvisningsbild
av joel80
Då bilen din är typgodkänd går det inte. Du får skaffa en annan vagn.. eller ändra totalvikten på den. (Men då får du lasta 200kg mindre. Är det en husvagn så blir det nog svårt.. vad är tjänstevikten på vagnen?

Har du Utökat B-kort eller BE-kort?
Användarvisningsbild
av apersson850
När det gäller bilens tillåtna dragvikt har det inget med totalvikten på släpet att göra, utan bara bruttovikten. Men det kan ju vara svårt nog om det är en husvagn, för de väger ju ofta totalvikten, och gärna lite till, i bruttovikt.
Men jag håller med. I och med helbilsgodkännandena så lär det vara tvärt omöjligt att få igenom en sån höjning. Du får helt enkelt köpa en XC70 istället. Då krävs dock BE för att kunna utnyttja 2000 kg.
av peter1964
tackar för svaren men en v70 d5 får dra1940 kg med utökad b-behörighet, tycker jag är underligt. den som undrar så är det ett husvagnsekipage det gäller, 1625 kg tjänstevikt, 2000 totvikt.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Man får väl dra max 1940kg med utökad behörighet, sen hänger det på vad bilen får dra, om bilen får dra max 1800kg så är det 1800kg som gäller oavsett utökat eller inte. Är inte 100 på detta men ganska säker.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad är det som är underligt med att en V70 får dra ett ekipage med 1940 kg totalvikt när du har utökad behörighet? B96 innebär att sammalagda totalvikterna, bil + släp, får vara 4250 kg. I detta fallet är det uppenbarligen så att bilens totalvikt är 2310 kg, och då blir det 1940 kg över till släpet. Det är bara matematik.

Vilket i sin tur innebär att din husvagn, som har en totalvikt på 2000 kg, får du inte dra efter din bil ens med B96, utan den kräver BE.

Om du väl skaffar dig BE, vilket ger behörighet att dra vagnar med en totalvikt på 3500 kg (idag, äldre BE som mitt eget ger behörighet för obegränsad totalvikt på släpet), då kan du dra din husvagn efter din bil. Men eftersom din bil inte får dra vagnar med en bruttovikt högre än 1800 kg, får du se till att inte lasta din husvagn med mer än 175 kg, eftersom 1625 + 175 = 1800. I praktiken innebär det att du inom lagens råmärken inte kan köra med den annat än för att ställa in den för vinterförvaring, för då har du inte en del av sånt som mat, kläder, dynor, batteri, vatten, gasflaskor mm i vagnen. Men när du ska ut på semester är du rökt. Din bil, med dess drivlina, är helt enkelt för klen för en sådan vagn.

Tänk på att risken för att åka fast hos Tusse Batong inte är det största problemet, om du kör utan rätt körkort. Lite böter klarar de flesta av, och risken är förstås liten för att åka dit. Men om du råkar orsaka en olycka kan försäkringsbolaget komma och kräva tillbaka sina utlägg, eftersom det handlar om olovlig körning. Det krävs inte speciellt konstiga scenario för att skadorna ska kosta miljoner, och det kan krascha även rätt solida privatekonimier.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Inget konstigt alls att en V70 får dra 2000+, men får man dra 1940 fast Max släpvagnsvikt är 1800kg, det är det jag inte är riktigt klar med. I min värld så får man inte under några som helst omständigheter dra ett släp som väger mer än det som står på reg beviset vid punkten Max släpvagnsvikt.
Användarvisningsbild
av joel80
Om du skaffar utökad B-behörighet får du dra en vagn med totalvikt på 1940kg (vilket blir 4250kg totalt som körkortet tillåter) Du får däremot bara lasta den till 1800kg eftersom det är det bilen får dra. När det gäller bilens tillåtna dragvikt så är det bruttovikt som gäller. (Vilket jag inte helt kan svära på men det är så jag tolkar reglerna).

Totalvikt är bara viktigt när det gäller kortets behörighet och vad du sammanlagt får ha när man plussar ihop totalvik på bil och släp.

Jag gissar att jag blir rättad om jag har fel.. men jag tror inte jag har det. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilnörden skrev:Inget konstigt alls att en V70 får dra 2000+, men får man dra 1940 fast Max släpvagnsvikt är 1800kg, det är det jag inte är riktigt klar med. I min värld så får man inte under några som helst omständigheter dra ett släp som väger mer än det som står på reg beviset vid punkten Max släpvagnsvikt.
Det är två olika saker.
När det gäller behörigheten, alltså vad ditt körkort duger till, då är det totalvikterna som räknas. Totalvikten på ett fordon är vad det högst får väga, då det är lastat till sin maximala lastvikt. Sammanlagda totalvikten av bil och släp får vara max 3500 kg (B-kort) eller 4250 kg (B96) eller ännu mer (BE), olika beroende på hur gammalt ditt BE är. Ha, det där öldrickarna dyker upp om man skriver ( BE ) utan några mellanslag - upptäckte det av en ren slump!

Men när det gäller bilens tekniska begränsning för max släpvagnsvikt, då är det bruttovikten som räknas. Bruttovikten är vad fordonet väger vid varje givet tillfälle. Så ett släp med totalvikt på 3000 kg, men en tjänstevikt på 750 kg (typ en stor flaksläp) kan man dra tomt efter en väldigt liten bil, eftersom bruttovikten då är bara 750 kg, men det kräver ändå ett
bättre körkort än bara B-kort, då bilen som ska dra det förstås har högre totalvikt än de 500 kg som blir över till gränsen på 3500 kg.

Jag kan alltså dra detta 3000 kg släp efter min XC70, eftersom jag har BE-kort, men jag kan inte utnyttja de sista 900 kg lastvikt som släpet har, för bilen får inte dra en bruttovikt på mer än 2100 kg.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Jo det har jag ju koll på, men det där med den utökade behörigheten, en kompis har en V70 han får dra 1800 med den det står ju oxå det där med 1940. Får man dra ett släp som väger 1940 med den bilen som har en max släpvagnsvikt på 1800kg?

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.