Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matnik
Hej!

Jag har en uppsättning 19" Saab fälgar Dezent F. Kan dessa passa på en V70 ll 08? Vet att det är olika bultmönster. Men kan man lösa det med flytande kona på bultarna?

/Matte
av pjaar
Rådlös skrev:Läs den här tabellen: http://www.falginfo.se/bultmonster/
Det är inte bara bultmönstret som skall stämma. ET och navhålet skall också stämma.
Självklart. Måste veta mer specifikt vilken modell fälgarna suttit på. ET:t går ju att tumma på lite. Själv kör jag på fälgar gjorda för V70N på vintern, ET:n är inte exakt och får använda centrumringar.
av pjaar
börne skrev:Saab 900 från 94, gamla 9-3 , gamla 9-5 har 110/5 nav 65,1 ET49

Vissa modeller har annat ET, t.ex. 9-3 Viggen ET42, og9-3 Aero ET45. Nya 9-3 har ET41
Men det är allså de förstnämda fälgarna har suttit på?

V70II har ju ET 50,0 och nav 63,4, så det borde inte vara något problem. Navet på fälgen är bara att mäta och räkna ut rätt centrumring.

Men är ET:t på fälgen 49? För nu har vi bara pratat om att ET:t som rekommenderas till Saab är 49? Om du hänger med vad jag menar?

Vet vilka bultar du menar men det har jag ingen erfarenhet av.
pjaar, jag är med på vad du menar... TS borde ange lite mer än vad han har för att man ska kunna ge ett bra svar.

Som när en del frågar kan jag ha 20" på min bil... ja & nej blir ju svaret, allt handlar ju om vilket ET & bredd fälgen har. Sen kan såklart vissa bilar inte få plats med 20" oavsett :wink:
av pjaar
börne skrev:pjaar, jag är med på vad du menar... TS borde ange lite mer än vad han har för att man ska kunna ge ett bra svar.

Som när en del frågar kan jag ha 20" på min bil... ja & nej blir ju svaret, allt handlar ju om vilket ET & bredd fälgen har. Sen kan såklart vissa bilar inte få plats med 20" oavsett :wink:
Exakt, bäst är att veta vad fälgen har för ET, navhål och bultcirkel. Inte vad bilen som de suttit på har för rekommendationer.
matnik skrev:Vet att det är olika bultmönster. Men kan man lösa det med flytande kona på bultarna?
Nej, du får lämna in fälgarna så svetsar de igen bulthålen och så fräser de ut nya med rätt bultmönster.
VolvoB20 skrev:
matnik skrev:Vet att det är olika bultmönster. Men kan man lösa det med flytande kona på bultarna?
Nej, du får lämna in fälgarna så svetsar de igen bulthålen och så fräser de ut nya med rätt bultmönster.
Visst går det... Bultar med asymmetrisk flytande kona som tar upp skillnaden finns.

Bild
Senast redigerad av 1 börne, redigerad totalt 0 gånger.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.