Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Nya D4 i "vea-familjen " ger enligt vad jag läst 181 hk/400 Nm. Har någon data på nya D5? Känns som det är värt att vänta in de nya motorerna. Nya D4 har fått mycket goda omdömen så här långt. Vad kommer att skilja mellan D4 och D5 i hårdvara? Kommer det att räcka med ommappning för att förvandla en D4 till en D5?

Hälsningar
Henry
av Linqid
Henry_Fågeljazz skrev:Nya D4 i "vea-familjen " ger enligt vad jag läst 181 hk/400 Nm. Har någon data på nya D5? Känns som det är värt att vänta in de nya motorerna. Nya D4 har fått mycket goda omdömen så här långt. Vad kommer att skilja mellan D4 och D5 i hårdvara? Kommer det att räcka med ommappning för att förvandla en D4 till en D5?

Hälsningar
Henry
Vad jag kan minnas har jag läst att nya D5 ska få runt 230 hk, dvs ungefär som dagens D5 med Polestar. Nm vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Förbrukningen för D4 med 181 hk/400 Nm anges till 4,2 l/100 km med åttastegad automat. Bättre än de flesta konkurrenter. Frågan är vilken motor som kan mäta sig med detta? Dessutom lär det gå att köra på biodiesel. (Från tallolja eller mostvarande).

Förhoppningsvis kommer inte D5 att ligga så mycket sämre till vad gäller förbrukning.

/H
Användarvisningsbild
av Snacksalig
D4 AWD dock fortfarande bara en ommappad 2,4D som skrämts upp till 181hk.
Min far blev lite besviken när jag upplyste honom om det då han hade beställt sin xc70 och var så nöjd med att få nya motorn.
Tydligen först kring v20 som det kommer nya AWD.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så VNT är tillbaka, det satt ju på gamla V70N.

Grymt vilka imponerande siffror, Plötsligt känns min D5a som rena stenåldern.

Och 51 hk mer än BMWs lika stora diesel 4:a i 520d på samma gång som den är 10 % snålare än BMWn. Grymt....
av loben
Men nog var det väl så att AWD med nya motorserien inte kommer förrän i nästa generation av XC90 (2015)? / LOB
(Då slipper kanske pappa gräma sig :)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Sannolikt har Volvo slagit in på en vinnande väg med VEA. Mycket kraft och småbilsförbrukning är ju inte fel! I kombintion med eldrift kommer detta att kunna bli riktigt intressant framöver.

Vi måste dock komma ihåg att det som är möjligt hos en tillverkare snabbt sprider sig till konkurrenterna men det är ju inte fel att vara först.

Beslutet om den aktuella motorfamiljen lär ha tagits för sex år sedan. Känns rätt framsynt enligt min uppfattning. Jag tror att även de kunder som "måste" ha femmor eller sexor kommer att falla till föga.

Motorjournalister som kört den nya dieseln är överlag mycket positiva. Möjligen kan "bensinmotrorkunderna" bli mer svårflörtade.

/H
Användarvisningsbild
av Perra83
Henry_Fågeljazz skrev:Motorjournalister som kört den nya dieseln är överlag mycket positiva. Möjligen kan "bensinmotrorkunderna" bli mer svårflörtade.

/H
En femcylindrig Volvo motor är inte skit. Det kommer ta ett tag att vänja sig med de nya fyrorna. Tänk va mycket mer effekt det skulle kunna bli i en femma med kommande teknologi!!! :-O) Typ 300hk och 600Nm. Eller rent av en sexa......

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.