Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Går inte längre att låsa min dragkrok med nyckeln.
Jag antar att bilprovningen kräver att den ska gå att låsa av säkerhetsskäl? Annars kan det kvitta.
Jag har provat med 5-56 mm men det verkar stumt. Nyckeln går in som den ska och det är rätt nyckle.
Är det ett vanligt fel?
Måste man byta hela kroken?
Bör man smörja krokfästena? I så fall med vad, verkar ju bli en del rost där
Användarvisningsbild
av bem
poseidon skrev:Ytterligare en anledning till att inte välja volvos löstagbara drag. Konstigt att de inte byter leverantör.
Har haft löstagbart drag på min V70 2001:a sen den var ny och inga problem här i alla fall, varken med rost eller att låset/nyckeln kärvar.

Finns det nån bättre leverantör än Volvos orginal för delbart drag som är bättre ur den synvinkel som diskuteras i denna tråd?

/Bo
av Lövet
poseidon skrev:Ytterligare en anledning till att inte välja volvos löstagbara drag. Konstigt att de inte byter leverantör.
Det viktiga är att man tar bort kroken när den inte behövs. Kroken är INTE byggd för att sitta där konstant, den kärvar fast omgående. Gäller alla avtagbara dragkrokar inte bara Volvos som är av Brink modell.

Nåt jag funderar på - behöver kroken verkligen kunna låsas? När jag besiktat har de bara kollat att kroken kan tas på och av - inte att det kan låsas fast. Det känns inte heller som ett trafiksäkerhetskrav, det finns ju avtagbara krokar utan lås.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har besiktigat utan nyckel med upplåst krokdel och de har inte sagt något. Jag tror inte man behöver kunna låsa fast den.
Användarvisningsbild
av Momentum
Volvos lösning är inte den smidigaste/listigaste lösningen
Finns de som man trycker på en knapp i bagaget och en dragkrok viks ner/fram från bilens undersida
av Lövet
Jo, den är old-school absolut. Men den är också billig i jämförelse med de nedfällbara varianterna. BMWs kostar exempelvis 12.500kr. Dessutom går de sönder förhållandevis ofta och kostar betydligt mer än 500kr att laga... http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=247637
av svedan
Efter att den kärvat varje gång inför besiktning, har jag slutat låsa den. Ingen stöld än så länge (vem vill ha den?).
Smörj den runt kolven, kravet är att den ska kunna tas av och på utan bekymmer, ej låsas.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.