Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av myrb
Ett av alternativen för oss är en gaskonverterad V70 2012.

Hittar dock ingen bra info om bränsleekonomin när man kör på gas. Några insikter?

Enligt uppgift drar den med gasdrift 0.83 l/mil, vilket med ett gaspris "omvandlat till motsvarande literpris på 12.20" ger en ganska dålig ekonomisk kalkyl... Även CO2-aspekten är inte så värst mycket bättre än DRIVe-dieseln om man räknar med en blandning av bio- och naturgas. Eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej! Jag har bra erfareneter av gasbilarna. Är inne på min tredje totalt (haft en MY05, en MY12 och nu en MY14) och däremellan en 2,0F och en 2,5FT.

I mitt fall drog MY12:an ca 0,7 m3 gas/mil jämfört med ca 0,92 l/mil blyfri 95 under samam körförhållanden. Det har alltid under alla år varit ca 2 kr eller up till 2,5 kr billigare per mil att köra på gas. Gå in på http://www.fordonsgas.se och titta.

2,5T-motorn med 231hk är riktigt trevlig men inte bränslesnål. Nu kör jag med den nya 2-litaren med 213hk och den har inte alls samma punch även om den är helt OK. Dock drar den lika mycket som min 2,5:a gjorde. Förmodligen pga att detta är en automat vilket 2,5-motorn inte hade.

När du tankar kan du välja mack med "km" eller "km+". "km" är ren biogas och har lägre energivärde men då är det å andra sidan 100% biogas och det bästa för miljön. "km+" är en blandning och du kommer längre på varje tank men den är dyrare. Priset per mil blir dock samma och ca 2 kr billigare/mil.

Edit: hämtade detta idag från fordonsgas hemsida:
Gaspris:
km = 13,41 kr / Nm³
km+ = 15,13 kr / Nm³
12,30 kr motsvarande 1 liter bensin

Idag kostar en liter blyfri på obemannad OKQ8 14,18kr/liter dvs en skillnad på 1,88Kr/liter till gasens fördel.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.